Teamet på Silva har samarbetat med Tove Alexandersson för att utveckla de nya kompasserna

Silva sätter ny standard för orienteringskompasser med Arc Jet och Spike Jet

Idag lanserar svenska Silva två nya serier med orienteringskompasser. Med hjälp av fler än 2000 orienterares åsikter, önskemål och svar på frågor om den ultimata kompassen har Silvas produktutvecklare tagit fram nya innovationer på en produkt som Silva dominerat marknaden med sedan 1930-talet.

Kompassfamiljerna Arc Jet och Spike Jet har båda den nya Jet 2.0-nålen. Nålen, som är i absolut världsklass, har en unik kombination av snabbhet och stabilitet, och har utvecklats tillsammans med världsstjärnan och flerfaldige VM-mästaren i orientering – Tove Alexandersson.

”Mitt mål var att ta fram en kompass som är snabb och stabil, samt enkel och smidig på kartan. Arc Jet ger mig snabb och exakt riktning och hjälper mig att se och förstå just det jag behöver för att komma till nästa checkpoint snabbast av alla”säger Tove Alexandersson.

Teamet på Silva har jobbat tätt tillsammans med Tove under mer än ett år för att utveckla de nya kompasserna. Men det är inte bara världens bästa orienterare som bidragit med input till produktutvecklarna. I en undersökning som genomfördes av Svenska Orienteringsförbundet bidrog fler än 2000 orienterare med viktiga konsumentinsikter och önskemål som har banat väg för flera innovationer.

Sätter ny standard för orienterare

”Vi är stolta över att kunna presentera flera nya innovationer på en redan mogen produkt. Med Arc Jet och Spike Jet sätter vi en ny standard för orienterare” säger Mattias Jacobsson, Produktchef på Silva.

”Jag började springa med Arc Jet förra vintern för att testa dels nålens stabilitet, men även hur kompassen ligger i handen och hur tumgreppet fungerar. Att nålen är snabb och stabil är det absolut viktigaste men jag vill också att kompasserna ska passa många orienterare” beskriver Tove Alexandersson.

Den nya Jet 2.0-nålen är lättare än på tidigare orienteringskompasser och är samtidigt väl avvägd för att bibehålla en tydlig stabilitet och riktning. Hela kompasskonstruktionen är optimerad med en nål som väger mindre och lägre friktion. Kompasserna har testats omsorgsfullt dels i ett nytt labb på Silvas huvudkontor och självklart ute i skogen av bland andra Tove Alexandersson.

Tumkompassen Arc Jet, som kommer i flera olika utföranden, är ergonomiskt utformad för att ligga bra i handen med den nya Arc-designen, formad som en vinge, som ger stöd mellan tumme och pekfinger. Tumbandet är dessutom vidareutvecklat med bättre stadga och hållbarhet och kommer i två olika versioner som du kan byta mellan beroende på preferens. Tack vare den stora undersökningen som orienterare svarat på kommer flera av kompasserna i Arc Jet-serien med ett tumgrepp som går att plocka bort samt självhäftande skalor som man själv fäster på kompassen. Dessutom finns en uppdaterad variant av det populära Spektramönstret på några av kompassmodellerna.

Med Arc Jet och Spike Jet lanserar Silva totalt tio kompassmodeller. I Arc Jet-serien lanseras fem olika modeller med olika egenskaper och för första gången lanseras också två Compact-modeller (C) anpassade för mindre händer. Spike Jet-serien består av tre olika linjalkompasser i olika storlekar och med olika produktegenskaper. En barnkompass och en vristkompass lanseras också med uppdaterade egenskaper.

Kompasserna säljs via återförsäljare samt på www.silva.se från och med idag 18 mars. Rek pris från 499 kr.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta:

Sara Rönne, Interim Marketing Manager

Mail: sara.ronne@silva.se telefon: 0708109430