SILVA lanserar Trail Run - världens första kompass för trail running.

SILVA lanserar Trail Run - världens första kompass för trail running.

SILVA lanserar Trail Run - världens första kompass för trail running

1933 lanserade SILVA sin första produkt – världens första vätskefyllda kompass. Kompassen var mer precis och mer användarvänlig än någon annan kompass på marknaden. Sedan dess har SILVA utökat och utvecklat sitt sortiment för att underlätta för sina kunder som blivit allt mer krävande i takt med att aktiviteterna har blivit mer avancerade. Nu, 82 år efter starten, lanserar SILVA världens första kompass specifikt framtagen för traillöpare: Trail Run.

Traillöpare springer på stigar, ofta i en utmanande och väldigt krävande terräng. Det ställer hårda krav på utrustningen, inte minst på kompassen. Kraven är inte många, men de är avgörande: kompassen måste vara lätt, liten och enkel att bära med sig även vid tuffa terränger och väderförhållanden. Helst ska den vara så avskalad som möjligt, så att fokus ligger på rätt sak: riktningen. Trail Run väger endast 31 gram, är 80 mm lång och designad för att ligga bra i handen. Den justerbara remmen ser också till att kompassen säkert hänger kvar under hela löppasset.

• Vi går tillbaka till våra rötter med lanseringen av Trail Run, en kompass specifikt framtagen för trail running, då det behövs en lätt och ändamålsenlig kompass där allt onödigt är bortskalat. Det tycker jag att vi har lyckats med i Trail Run, utan att kompromissa med vare sig kvalitet eller stabilitet, säger Mattias Jacobsson, Utvecklingsansvarig på SILVA.

Trail Run kompletterar SILVAs befintliga sortiment för trail running, där SILVA även har pannlampor, löparjackor och vätskebälten. Med kompassen följer även ett separat kort med skalor och kontrollmärken som gör det lätt att både beräkna distans och rita in en egen bana i träningssyfte. Trail Run-kompassen kommer att finnas i butik från och med våren 2016.

För mer information, vänligen kontakta: Patrik Elfwing, vd SILVA SWEDEN, tel: 08-623 43 00 eller e-post: patrik.elfwing@silva.se

Gilla gärna SILVA på Facebook och Instagram eller följ oss på My Newsdesk, Twitter eller YouTube.

Sedan 1933 utvecklar och säljer Silva tillbehör till sport- och outdooraktiviteter. Fokusområdena är löpning, längdskidåkning, cykling, orientering och friluftsliv. Silvas produkter kännetecknas av hög teknisk funktionalitet och innovativ design. Produkterna utvecklas i Sverige med en design och konstruktion som är anpassad för att klara de tuffa påfrestningar som det nordiska vädret och klimatet innebär. Sedan 2011 ägs Silva av Karnell. Läs mer på www.silva.se