Silva lär nyfikna äventyrare att navigera med karta och kompass

Silva lär nyfikna äventyrare att navigera med karta och kompass

Svenska företaget Silva nylanserar sin stora kompasskola och går ut i en internationell kampanj för att inspirera fler att lära sig navigera med karta och kompass.

Kunskap är trendigt och allt fler vill gå kurser i lavinkunskap, följa med på äventyr tillsammans med guide och lära sig göra upp eld, laga mat utomhus och förstå mer om naturen. På www.silva.se delar Silva med sig av sin mångåriga kunskap om kompasser och navigation.

Silva har tillverkat kompasser sedan 1933 då bröderna Björn, Alvar och Arvid Kjellström uppfann den allra första vattenfyllda kompassen som satte en global standard för hur modern navigationsteknik fungerar.

I sommar vill Silva inspirera fler nyfikna äventyrare som nyligen hittat sitt outdoor-intresse att lära sig mer om karta, kompass och navigering. Uppmaningen är att det är lätt att lära sig och ger möjlighet till större och säkrare äventyr.

”Vi tror att denna sommar kommer tillbringas utomhus och vi vill dela med oss av all vår kunskap till de som är nyfikna på att uppleva något annat bortom folkmängderna. Den här kampanjen är till dem som vill hitta sin egen plats på jorden för en stund eller till dem som vill gå sin egen väg” säger marknads- och försäljningschef Madelene Öhlin.

Det enkla SILVA 1-2-3-systemet är ett enkelt sätt att komma igång på med de mest grundläggande kunskaperna och i Silvas kompasskola förklaras mer om hur kompasser fungerar och tips och råd inför äventyret. Modern utrustning är bra men att lita på sig själv, sin förmåga och sin kunskap är ännu bättre.

Läs mer om Silvas kompasskola!

En uppmaning till dig som vill ut på obanade äventyr i skog och mark är att börja öva hemmavid och lära dig mer längs vägen. Rådet gäller både i val av kompass och att navigera med hjälp av den. Navigation är kunskap du fyller på med under hela livet. Det finns alltid mer att lära sig och fler ställen att utforska. När du lärt dig det grundläggande om kompasser och navigation så kan du ta med dig din kunskap längre ut i terrängen och fylla på med mer erfarenhet.

Silva har kompasser för orientering, båtliv och kajakpaddling, äventyr utomhus och för professionell användning. De mest populära kompassfamiljer heter Expedition och Ranger. De båda kollektionerna har modeller som innefattar traditionell linjalkompass, modeller med global nål och modeller med spegel för att kunna navigera enklare över långa avstånd.

Läs mer om Silvas kompasser!

Silvas navigationskampanj inleds idag den 10 juni och omfattar kampanj i printmedia, digital media och hos flera svenska och internationella influencers.