Silva turnerar med löpeventet Girls Night Out i Sverige och Norge under hösten.

Kvinnor drar sig för att springa utomhus

Under den ljusare delen av året är det många människor som tränar utomhus men så snart mörkret kommer är det allt färre som är aktiva ute. Anledningen är otrygghet och det är betydligt fler kvinnor än män som känner sig otrygga att träna i mörker.

Det här är ett samhällsproblem som det har rapporterats om tidigare, och inom sportbranschen har Runners World berättat om att varannan kvinna trakasseras på löprundan och en annan undersökning visar att kvinnor är rädda för att träna i mörker eftersom de känner sig otrygga.

”Som en motreaktion till detta skapade vi konceptet Girls Night Out. Vi vill inspirera och göra det möjligt för tjejer att fortsätta springa utomhus, året runt. Det är sorgligt att tjejer hämmas och söker sig till ett löpband för att de känner sig otrygga på mörka vägar och stigar. Genom konceptet kan vi hjälpa tjejer att hitta nya löparkompisar och få tips på utrustning så att de faktiskt ger sig ut och känner sig mer trygga”, säger Madelene Öhlin, marknadschef på Silva.

För tredje året i rad åker Silva på turné med sitt Girls Night Out-koncept i Sverige och Norge. Girls Night Out är ett socialt löpevent som är kostnadsfritt med syfte att inspirera kvinnor att fortsätta springa utomhus, året runt. Silva samarbetar med Löplabbet i Norge och Sverige och det är Löplabbets butiker som är samlingsplats för Girls Night Out. Det är enklare traillöpning och inga förkunskaper krävs – alla är välkomna.

”Att springa med bra utrustning såsom lämpliga skor och en pannlampa är en start men det är att vi springer tillsammans och trotsar mörkret som verkligen gör skillnad”, säger Madelene Öhlin och fortsätter: ”Vi initierade Girls Night Out under 2016 och fick ganska omgående med oss Löplabbet som samarbetspartner. Första året genomförde vi två fullbokade event i Bergen och Oslo och fick jättefin respons från deltagarna. Nu är det tredje gången gillt och vi har utökat turnén till att även innefatta Sverige. Totalt kommer vi besöka fem städer i Norge och tre städer i Sverige med start 18 oktober i Oslo och avslut i Lund 13 november.”

”50% av Löplabbets kunder är kvinnor och det känns fruktansvärt att de inte kan löpträna utomhus och känna sig trygga. Så vi tycker detta är ett fantastiskt initiativ av Silva som vi gärna är med och stöttar”, säger Bjarne Konig, driftschef Löplabbet Sverige.

Silva arbetar nära sina ambassadörer Emelie Forsberg, bergslöpare, Ida Nilsson, traillöpare och Mimmi Kotka, ultralöpare, och alla tre stödjer Girls Night Out-konceptet och kommer även närvara vid varsitt löpevent under hösten. ” Jag tycker att Girls Night Out är ett toppeninitiativ. Ingen ska behöva avstå en löprunda i mörkret på grund av rädsla och istället behöva spendera tid på ett löpband inomhus. Förhoppningsvis leder Girls Night Out till att kontinuerliga löpargrupper startas runt om i Sverige och Norge där kvinnor kan mötas, inspirera varandra och springa tillsammans”, säger Ida Nilsson. Emelie Forsberg fyller i: “Jag tycker verkligen om eventet Girls Night Out. Att det fokuserar på att springa ihop, ta sig ut och trotsa mörkret. Mörkret som faktiskt känns trevligt ju mer än springer med pannlampa. Att springa ihop är dessutom så himla trevligt på många sätt”.

VAD ÄR GIRLS NIGHT OUT
Girls Night Out är ett kostnadsfritt och social löpevent. Syftet är att inspirera kvinnor att fortsätta springa utomhus, året runt. Samlingsplats för löpeventet är i Löplabbets butik i respektive stad. Girls Night Out är ingen tävling utan målet är att tillsammans trotsa mörkret genom att ge sig ut på en 5–7 km lång runda i skogen. Fokus ligger på den sociala aspekten – att deltagarna ska hitta likasinnade vänner för att fortsätta trotsa mörkret även utan Girls Night Out. Deltagarna anmäler sig här: www.silva.se/girlsnightout

HIT KOMMER GIRLS NIGHT OUT

• Oslo 18 oktober (Emelie Forsberg gästar)
  • Bergen 23 oktober
  • Sandnes 24 oktober
  • Kristiansand 25 oktober (Ida Nilsson gästar)
  • Uppsala 30 oktober
  • Umeå 1 november
  • Trondheim 6 november
  • Lund 13 november (Mimmi Kotka gästar)

5 TIPS FÖR VINTERLÖPNING

1. Spring tillsammans: dels för att det är roligare och dels för det kan upplevas som tryggare.

2. Rätt ljus: lys upp din löprunda med en pannlampa. Välj en pannlampa som är optimerad för löpning.

3. Var synlig: använd reflexväst eller andra reflekterande kläder.

4. Tänk på fötterna: använd skor som är sköna och som är anpassade för underlaget

5. Klä dig rätt: flera tunna lager är att rekommendera

LÄNKAR