Útilív Adventure Festival går av stapeln 7-9 september 2018 och är det första traillöpningseventet någonsin på Färöarna.

Traillöpning och äventyr vid världens ände

Färöarna består av 18 öar och dessa öar kommer vara kulissen under Útilív Adventure Festival – en helg fylld med traillöpning, musik och folkfest. Det svenska outdoor-varumärket SILVA är stolt sponsor av detta traillöpningsevent som första gången någonsin hålls på Färöarna.

”Útilív Adventure Festival skapades för att det inte fanns något internationellt trailevent på Färöarna. Möjligheterna att springa eller tävla på Färöarna har varit extremt begränsade fram tills nu”, säger skaparen Theo Larn-Jones när han förklarar bakgrunden till eventet.

Útilív Adventure Festival går av stapeln 7–9 september 2018 och är det första traillopp och ultralopp som någonsin hålls på Färöarna. För att kunna genomföra eventet var arrangörerna på jakt efter partners som delade samma vision när det kommer till att tänka nytt och annorlunda.

“För detta event är SILVA en perfekt matchning. Vi ser fram emot att välkomna traillöpare från hela världen och det tillsammans med SILVA. Färöarna är verkligen Europas bäst bevarade hemlighet när det kommer till traillöpning”, säger Theo Larn-Jones.

SILVA:s globala eventstrategi handlar om att sponsra event där en SILVA-pannlampa eller en SILVA-kompass är en viktig del av utrustningen både inför som under tävlingen. SILVA:s produkter används under tävlingar och events över hela världen. Útilív Adventure Festival gör det möjligt för SILVA att interagera med deltagarna såväl före, under som efter eventet.

“Vi får många sponsringsförfrågningar men när vi fick samtalet från Theo om Útilív Adventure Festival var det ett enkelt beslut. Festivalen har blivit utnämnd till en av de vackraste traillöpningseventen och det breda utbudet av aktiviteter och äventyr har alla en stark koppling till kärlek till naturen och att vara utomhus. Teamet bakom eventet är väldigt professionella och vi ser fram emot att ansluta till teamet när vi är på plats på Färöarna”, säger Madelene Öhlin, Marknadschef på SILVA.

Tim Young, SILVA:s säljchef i Storbritannien, är en av dem som kommer vara på plats och representera SILVA under Útilív Adventure Festival. “Havskajakpaddling och ultra-löpning är några av alla aktiveter under festivalen och de är perfekta för att testa våra produkter. När vi har pratat med återförsäljare och kunder om Útilív har vi fått en riktigt härlig respons. Alla är exalterade och ser fram emot eventet i september”.

MER INFORMATION

PRESSKONTAKT