Marie Ohlsson (till vänster) är årets Silvastipendiat.

Silvastipendiet Care More 2022 går till Marie Ohlsson

Årets Silvastipendiat är Marie Ohlsson, OK Storsjön – en eldsjäl i jämtländsk orientering. Marie är en av de tongivande krafterna i att bygga upp sin förenings ungdomsverksamhet från grunden. Dessutom har hon öppnat upp för en ännu mer inkluderande orienteringsvärld genom att välkomna personer med intellektuell funktionsnedsättning i verksamheten och tagit initiativ till en ny klass för dem på O-Ringen.

Silvastyrelsens motivering lyder:
”Det som skiljer Marie från mängden är att hon under det senaste året integrerat personer med intellektuell funktionsnedsättning i verksamheten, guidat dem till länets tävlingsverksamhet och tagit initiativ till en ny klass på O-Ringen för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Ett startskott för att välkomna en målgrupp med stort behov av fysisk aktivitet in i orienteringsfamiljen.”

– Trots att orientering är en fantastisk sport är utövarna en ganska homogen grupp. Jag vill att fler personer ska få uppleva naturen genom orientering, att vi ska kunna lära av varandra och skapa en starkare vi-känsla, säger Marie Ohlsson.

Det var när klubbmedlemmarna med intellektuell funktionsnedsättning undrade vilken klass de skulle tävla i på O-Ringen som Marie tog initiativet till den nya klassen. Förslaget togs emot väl av O-Ringen och Svenska Orienteringsförbundet och Marie hoppas att det ska ge de tävlande i klassen ett sammanhang med varandra.

Stipendiet premierar miljö, inkludering & jämställdhet inom orientering

Silvastipendiet Care More delas varje höst ut av Silva och Svenska Orienteringsförbundet till en person eller förening som gjort något extra för miljö, inkludering eller jämställdhet inom orienteringssporten.

Tidigare var Silvastipendiet kopplat till prestation och resultat, men 2019 skiftades fokus från elit till ”Care more”, vilket ligger i linje med Silvas långsiktiga hållbarhetsstrategi. Numera premieras de som inom orienteringssporten jobbar för att värna medmänniskor och vår planet. Genom att lyfta fram goda förebilder hoppas Silva och Svenska Orienteringsförbundet kunna inspirera och motivera fler inom orienteringssporten att satsa på dessa områden.