David Hector, årets "Care More" stipendiat, prisas för sitt enorma driv att utveckla orienteringen.

Silvastipendiet 2021 "Care More" går till David Hector

Årets Silvastipendiat går till David Hector, Snättringe SK, för hans enorma driv att utveckla orienteringen. Redan vid 18 års ålder startade David sommarlägret Huddinge Wild Camp och var även en av de drivande krafterna bakom populära Stockholm Indoor Cup som inspirerat andra arrangörer av inomhusorientering.

– David är en lysande ambassadör för orienteringen och det som Silva Care More står för. Det känns fantastiskt kul att dela ut Silva Care More stipendiet till David och jag hoppas att det inspirerar honom och andra att fortsätta det viktiga jobb som de gör för svensk orientering, säger Richard Jägrud VD på Silva.

Stipendiet premierar miljö, inkludering & jämställdhet inom orientering
Silvastipendiet Care More delas varje höst ut av Silva och Svenska Orienteringsförbundet till en person eller förening som gjort något extra för miljö, inkludering eller jämställdhet inom orienteringssporten.

Tidigare var Silvastipendiet kopplat till prestation och resultat, men 2019 skiftades fokus från elit till ”Care more”, vilket ligger i linje med Silvas långsiktiga hållbarhetsstrategi. Numera premieras de som inom orienteringssporten jobbar för att värna medmänniskor och vår planet. Genom att lyfta fram goda förebilder hoppas Silva och Svenska Orienteringsförbundet kunna inspirera och motivera fler inom orienteringssporten att satsa på dessa områden.

Vem som helst kan i början av hösten nominera en person eller förening som gjort något extra för miljö, inkludering eller jämställdhet inom orienteringssporten. I slutet av oktober varje år utser Silvastiftelsens styrelse vem som ska få stipendiet om 25 000 kr.