SILVA har sedan 1933 inspirerats av skogen och naturen. Det svenska varumärket är ny medlem i European Outdoor Conservation Association.

Hållbarhetsstrategi: SILVA ansluter sig till European Outdoor Conservation Association

SILVA utvecklar och producerar konsumentprodukter som innehåller batterier, plast och elektronik. Detta i kombination med de aktiviteter som vi framhåller – utomhusaktiviteter i naturen – är starka incitament för oss att arbeta hårdare gällande vår hållbarhetsstrategi och bry oss än mer om vår planet och människorna som kallar den sitt hem.

SILVA grundades 1933 av tre orienteringsbröder. Skogen och naturen har alltid varit våra inspirationskällor och vårt vardagsrum. Att bli ett hållbart företag och varumärke kräver tid och engagemang. Men steg för steg, detalj för detalj, är vi övertygade om att vi kommer närmare våra hållbarhetsmål. Vår nya affärsplan sträcker sig över fem år och hållbarhetsstrategin är den mest prioriterade av våra strategier. Som ett led i vårt hållbarhetsarbete har vi anslutit oss till välgörenhetsorganisationen European Outdoor Conservation Association (EOCA) för att stödja deras klimatarbete och för att vara en aktiv medlem.

“Vi hoppas kunna lära oss mycket och bli inspirerade av teamet bakom EOCA och de andra medlemmarna i organisationen. Vi tror att vi kommer få värdefull hjälp och hitta de verktyg som behövs för att kunna genomföra på vår egen hållbarhetsresa. Som nästa steg kommer vi påbörja ett produktutvecklingsprojekt där de ledande principerna är: återanvänd – minska – återvinn, säger Madelene Öhlin, marknadschef på SILVA.

OM EOCA
EOCA är en välgörenhetsorganisation med över 130 medlemmar runt om i Europa. EOCA finansierar specifika projekt och vill med sitt arbete visa att den europeiska outdoor-industrin är engagerad i klimatfrågan. Ju fler företag som blir involverade, desto större skillnad kan industrin göra för den fantastiska natur den är beroende av.

LÄNKAR

PRESSKONTAKT