Merck Serono lanserar global manustävling om MS – vinnarbidrag blir kortfilm med Hollywoodstjärna

Läkemedelsbolaget Merck Serono vill öka medvetenheten om sjukdomen MS världen över och att det går att leva ett fullständigt liv trots en allvarlig kronisk  sjukdom. Därför lanseras nu en global manustävling där det vinnande bidraget blir en kortfilm med en internationell filmstjärna i huvudrollen.

Tävlingen som går under namnet Your Story startar i juni och riktar sig till manusförfattare med MS-sjukdom i alla länder med undantag av USA. Bidragen kommer att utvärderas av en internationell expertpanel samt genom webb-baserad röstning på kampanjsajten www….

Det vinnande bidraget blir därefter underlag till en tre till fem minuter lång kortfilm som kommer att distribueras senare under 2010. Valet av skådespelare kommer att tillkännages när tävlingen har dragit igång.

– Det är väldigt tungt att få en MS-diagnos, inte minst om man är ung och har hela livet framför sig. Men trots att man har en kronisk sjukdom går det oftast att leva det liv man vill. Tanken är att det vinnande bidraget ska visa och inspirera till hur detta är möjligt, säger Fredrik Tedborn, affärsområdeschef på Merck Serono

MS drabbar ungefär två miljoner människor per år över hela världen. I Sverige har cirka 13 000 människor sjukdomen och varje år insjuknar ungefär 600 personer. Den som drabbas är vanligtvis mellan 20 och 40 år. Vanliga symtom är bland andra konstant trötthet, synförlust, känslobortfall, balansrubbningar och kognitiva problem.

Om kampanjen Real MS
Real MS är en internationell kampanj med syfte att öka den globala medvetenheten om MS och att visa hur den som är drabbad kan leva ett fullvärdigt liv. Kampanjen innehåller flera tävlingsmoment under 2010 och 2011. Det första som lanseras är manustävlingen Your Story.

För mer information:

Fredrik Tedborn, affärsområdeschef