Skolbarn med lärare. Foto: Mostphotos.

Pressinbjudan: Stärk lärarförsörjningen i Stockholm-Mälarregionen

Bristen på utbildade lärare är en avgörande framtidsfråga för Stockholm-Mälarregionen. Skolverket har i sina prognoser pekat på en brist på 12 000 lärare 2035. Den 12 juni, när tusentals skolbarn springer ut på sommarlov, bjuder de nio regionerna i Mälardalsrådets samarbete för kompetensförsörjning in till ett seminarium om arbetet på nationell och regional nivå för att vända utvecklingen. På seminariet deltar bland andra Fredrik Malm (L), ordförande riksdagens utbildningsutskott.

- I veckan springer tusentals barn ut på sommarlov i Stockholm-Mälarregionen. När läsåret börjar igen i höst måste det finnas lärare i våra skolor. Bristen på utbildade lärare är en av våra viktigaste framtidsfrågor. Kommuner och regioner behöver gå samman för att hjälpas åt att vända utvecklingen. Skolverket har i sina prognoser pekat på en brist på 12 000 lärare 2035, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd Region Stockholm och ordförande Mälardalsrådet.

Under året ser regeringen över lärarutbildningarna och utreder förslag för att höja utbildningarnas kvalitet och yrkenas status och attraktivitet. Mälardalsrådet har lämnat en skrivelse till regeringens utredning om reformeringen av lärarutbildningen, som leds av Peter Honeth. Den 12 juni, när tusentals skolbarn springer ut på sommarlov, följer Mälardalsrådet upp skrivelsen med ett seminarium på temat med bland andra Fredrik Malm (L), ordförande riksdagens utbildningsutskott.

- Våra nio regioner vill lämna ett tydligt besked till den nationella nivån när lärarutbildningen ses över. Planering och dimensionering måste göras utifrån den lokala och regionala arbetsmarknadens behov. Om det saknas utbildade lärare slår det mot hela samhället. Det är viktigt att regeringen lyssnar på kommuners och regioners behov och redogör för hur lärarförsörjningen ska lösas på kort och lång sikt, säger Irén Lejegren (S), Region Örebro län och ordförande En Bättre Matchning.

Mälardalsrådets skrivelse beskriver både Stockholm-Mälarregionens behov av en stärkt lärarförsörjning och förslag till lösningar. Bland annat framhålls att en planering och dimensionering av lärarutbildningen behöver göras utifrån den lokala och regionala arbetsmarknadens behov, samt att lärarutbildningen behöver nå ut i hela Stockholm-Mälarregionen genom olika former av distansutbildning. Skrivelsen presenteras under seminariet.

- Vi måste förbättra genomströmningen på lärarutbildningarna. Nationella satsningar på lärcentrum och andra former av distansutbildning kan vara en väg framåt. Samtidigt går det inte att komma ifrån att ett av grundproblemen är låga förkunskaper och motivation att ta sig genom utbildningen. Högre antagningskrav behövs så att fler motiverade studenter söker och stannar på utbildningen, säger Therez Almerfors (M), kommunalråd Uppsala kommun och vice ordförande En Bättre Matchning.

Pressinbjudan
Seminariet sänds digitalt via Teams. Journalister som vill följa seminariet är välkomna. Kontakta Johan Hjelm, ansvarig strategisk kommunikation och utveckling. Tel: 070-780 28 10. E-post: johan.hjelm@malardalsradet.se

Nio regioner till regeringen: Stärk lärarförsörjningen
Mälardalsrådet är den politiskt styrda samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen. I det politiska samarbetet för kompetensförsörjning, En Bättre Matchning, samarbetar de nio regionerna Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland, Gävleborg, Dalarna och Värmland. Läs mer på www.enbattrematchning.se