Studenter i Uppsala. Foto: Mostphotos.

Nio regioner svarar regeringen: Stärk lärarförsörjningen

Planera och dimensionera lärarutbildningen utifrån lokala behov, förbättra genomströmningen på utbildningen och erbjud flexibla studievägar på fler orter. Tillgången till utbildade lärare är en avgörande framtidsfråga för Stockholm-Mälarregionen och nu lämnar de nio regionerna i Mälardalsrådets kompetensförsörjningssamarbete en gemensam skrivelse till regeringen för att uppmärksamma frågorna.

- Tillgången till utbildade lärare är en framtidsfråga för Stockholm-Mälarregionen. Skolverket har i sina prognoser pekat på en brist på 12 000 lärare 2035. Stockholm-Mälarregionens kommuner och regioner behöver en utvecklad politik för en stärkt lärarförsörjning. Det tjänar lärarna, eleverna och hela samhället på, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd Region Stockholm och ordförande Mälardalsrådet.

En lärarutbildning som når hela Stockholm-Mälarregionen
Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen. I det politiska samarbetet för kompetensförsörjning, En Bättre Matchning, samarbetar de nio regionerna Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland, Gävleborg, Dalarna och Värmland. Skrivelsen riktar sig till regeringens utredning om reformeringen av lärarutbildningen, som leds av Peter Honeth.

- Vi behöver en lärarutbildning som når hela Stockholm-Mälarregionen och svarar upp mot arbetslivets behov och de lokala förutsättningarna. Situationen och problembilden kring lärartillgången ser olika ut beroende på faktorer som kommuners närhet till en högskola. Här kan olika former av distansutbildningar som lärcentrum vara en väg framåt för att erbjuda framtidens lärarutbildning på fler orter, säger Irén Lejegren (S), Region Örebro län och ordförande En Bättre Matchning.

Förbättrad genomströmning och starkare samverkan

Mälardalsrådet har i tidigare utredningar framhållit lärarutbildningarnas geografiska tillgänglighet och utbildningarnas genomströmning som avgörande faktorer för att lösa lärarbristen. I skrivelsen framhålls även vikten av samarbetet med lärosätena och arbetsmarknaden, men att skolhuvudmännen inte ensamma kan ta ansvar för utvecklingen. Det är staten som har huvudansvaret för lärarutbildningen och annan högre utbildning i landet. Kommunerna måste kompenseras om de ska bidra med ytterligare insatser för sitt arbete med frågorna.

- Den låga genomströmningen på lärarutbildningarna måste förbättras. Här behövs både stöd till de studerande inom ramarna för utbildningen och insatser från skolhuvudmännen i kommunerna. Vi behöver följa upp varför så många hoppar av under sin studietid. En väg framåt är att ställa högre krav vid antagningen så att fler motiverade studenter söker och slutför utbildningen. Lärarna är den viktigaste resursen för högre kvalitet i undervisningen och därför måste lärarutbildningen reformeras, säger Therez Almerfors (M), kommunalråd Uppsala kommun och vice ordförande En Bättre Matchning.

- Det behövs en starkare samverkan mellan lärosätena och arbetsmarknaden för att tidigt synliggöra bristen på lärare inom olika yrkesgrupper. Ett exempel är yrkeslärare inom samhällsbyggnadsutbildningarna, som är avgörande för att möta det växande behovet av fler yrkesutbildade. En viktig faktor där är tillgången till verksamhetsförlagd utbildning, VFU-platser, som i dagsläget inte är tillräckliga, säger Jenny Landernäs (M), regionråd Region Västmanland och vice ordförande En Bättre Matchning.

Mälardalsrådets skrivelse till regeringens utredning har lämnats till Utbildningsdepartementet och kan läsas i sin helhet nedan samt på Mälardalsrådet hemsida.

Nio regioner samarbetar för bättre kompetensförsörjning

Mälardalsrådets En Bättre Matchning är Stockholm-Mälarregionens storregionala samarbete i inom strategisk kompetensförsörjning. Samarbetet samlar de regionalt utvecklingsansvariga i de nio länen Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland, Gävleborg, Dalarna och Värmland. Läs mer på www.enbattrematchning.se

Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen. Mälardalsrådet driver medlemmarnas frågor för konkreta resultat inom infrastruktur, kompetensförsörjning och internationella jämförelser. Läs mer på www.malardalsradet.se