Mälardalsrådets Näringslivs- och FoU-utskott möter Scanias VD Leif Östling

Vilka blir effekterna av Astra Zenecas aviserade nedläggning av forskningsverksamheten? Hur samarbetar Scania med universitet och högskolor? Det är några av frågorna som kommer att diskuteras när Mälardalsrådets Näringslivs- och FoU-utskott i morgon träffas i Södertälje, bland annat i ett möte med Scanias VD Leif Östling.

- Som en av världens största tillverkare av lastbilar, bussar och motorer är Scania en tung aktör för svensk näringslivsutveckling. Det är intressant och lärorikt att diskutera och ta del av Scanias framtidstankar, säger utskottets ordförande Erik Pelling (S), kommunalråd Uppsala kommun.

Mälardalsrådets Näringslivs- och FoU-utskott har i morgon torsdag 12 april förlagt sitt möte till Södertälje kommun. Fokus för mötet kommer att vara näringslivsarbetet i kommunen och potentiella effekter av Astra Zenecas aviserade nedläggning av sin forskningsverksamhet.

- Utskottet är en plattform för frågor i gränssnittet mellan kunskap och näringslivsutveckling i hela Stockholm-Mälarregionen. Det är viktigt att det som sker inom Astra Zeneca uppmärksammas och att rätt insatser tillförs så att vi kan behålla den internationellt efterfrågade spetskompetensen i vår storregion, säger Erik Pelling.

Under utskottsmötet kommer även en uppföljning av utskottets verksamhetsplanering för 2012 att göras. Efter en introduktion av Anna Grönberg, Uppsala universitet Innovation, kommer ledamöterna att diskutera möjliga frågor att belysa ur ett forskningsperspektiv under utskottets planerade Mötesplats för samverkan akademi, FoU, samhälle och näringsliv i storregionen. Mötesplatsen kommer att ingå som en integrerad del i Mälardalsrådets Stormöte för kunskapsregionen den 19 oktober.

Erik Pelling, ordförande i Mälardalsrådets Näringslivs- och FoU-utskott,
telefon: 076-137 78 79.
Maria Didi, regional utvecklare, Regionförbundet Uppsala län,
telefon: 018-18 21 02, 070-856 30 97.

Mälardalsrådets näringslivs- och FoU-utskott följer utvecklingen av näringslivs- och FoU-frågor i Stockholm-Mälarregionen. Målet är att näringslivs- och FoU-utskottet ska fungera som en storregional mötesplats i näringslivs- och FoU-frågor.

Mälardalsrådet är en samverkansorganisation för kommuner och landsting i Stockholm-Mälarregionen med syfte att stärka regionens internationella konkurrenskraft. Vi initierar, leder och strävar efter resultat genom att vara en mötesplats för politik, akademi och näringsliv.

Sara Ernvin

Presskontakt Koordinator 070-141 01 87