Gemensam satsning mot konkreta resultat inom En bättre sits-samarbetet: "Östergötlands närhet till Stockholmsregionen förpliktigar”

För att Stockholmsregionen och länen runt omkring ska kunna fortsätta att växa och utvecklas måste samarbetet över länsgränserna stärkas och bli bättre. Alla länen vinner på att bidra till att infrastruktur och trafikering ska fungera smärtfritt och det är nu dags att gå från ord till handling. Det var ledande politiker och beslutsfattare i hela regionen rörande överens om på den infrastruktur- och kollektivtrafikdag som i går samlade 160 deltagare inom ramen för En bättre sits-samarbetet*.

Jan Owe-Larsson är styrelseordförande och moderat gruppledare i regionförbundet Östsam i Linköping. Han menar att Östergötlands närhet till Stockholmsregionen förpliktigar.

-  Vi deltar aktivt inom ”En bättre sits” för bra kommunikationer och väl fungerande infrastruktur inom hela samarbetsgeografin – ett konkret exempel är att vi arbetar för att få två nya spår mellan Norrköping och Linköping. Vi tror på uppslutning kring nödvändigheten av en sådan satsning, samtidigt som vi naturligtvis backar upp andra projekt utanför Östergötland som är viktiga för att hela Storstockholmsregionen ska fungera, säger han.

Christer G Wennerholm, vice ordförande i Mälardalsrådet och moderat trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting, menar att det nu är hög tid att ”gå in i verkstaden”:

- Vi måste bli konkreta, vi måste forma våra framtida gemensamma verklighetsplaner. Stockholm är beroende av hela Mälardalen, människorna här arbetar, studerar och reser och ställer därmed högre krav på att vi samarbetar och hittar lösningar för resenärerna över länsgränserna. De förväntar sig att vi levererar snabba och bekväma kommunikationer i hela Mälardalen och därför är det viktigt att vi också gör det så att utvecklingen inte stannar av, säger han.

Helene Hellmark Knutsson, ordförande i Mälardalsrådet och socialdemokratiskt oppositionslandstingsråd i Stockholms läns landsting, betonar också att det är viktigt att se medborgarnas perspektiv.

-  Nu tar vi fram reviderade mål för hur vi i de sju länen* ska lösa frågan med förbättrad infrastruktur och trafikering. För medborgarna ”finns” inte länsgränserna i praktiken. Om vi lyckas hålla kvar resenärernas perspektiv på hur vi får en funktionell pendlingsregion kan företagen växa sig starka och människorna som bor här arbeta med det de utbildat sig till, vilket naturligtvis främjar tillväxten, säger hon.

*En bättre sits-samarbetet:
Mälardalsrådet driver sedan flera år tillbaka en storregional infrastruktur- och kollektivtrafiksatsning under namnet ”En bättre sits”. Sju län – Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland – deltar. En bättre sits arbetar för internationell tillgänglighet, rimlig pendling mellan regionala noder, klimatsmarta, effektiva godstransporter och framkomliga och trafiksäkra vägar.

Jan Owe-Larsson, styrelseordförande och gruppledare (M) i regionförbundet Östsam
Telefon: 0708-59 24 40, e-post: jan.owe-larsson@ostsam.se

Helene Hellmark Knutsson, ordförande i Mälardalsrådet och oppositionslandstingsråd (S) i Stockholms läns landsting, telefon: 0708-26 88 70, e-post:  helene.hellmark-knutsson@politik.sll.se.

Malin Appelgren, pressekreterare Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting
Telefon: 070-737 41 64, e-post: malin.appelgren@politik.sll.se

Christer G Wennerholm, vice ordförande i Mälardalsrådet och trafiklandstingsråd (M) i Stockholms läns landsting: kontakt via pressekreterare Sebastian Tham, telefon: 070-737 41 90, e-post: sebastian.tham@moderat.se

Mälardalsrådet är en samverkansorganisation för kommuner och landsting i Stockholm-Mälarregionen med syfte att stärka regionens internationella konkurrenskraft. Vi initierar, leder och strävar efter resultat genom att vara en mötesplats för politik, akademi och näringsliv.

Sara Ernvin

Presskontakt Koordinator 070-141 01 87