Aaron Kroon har många framstående chefspositioner bakom sig, hos bland annat Schibsted och Vattenfall. Idag driver han det egna bolaget Black Batman, där han hjälper företag att bygga upp och förbättra sitt mångfaldsarbete. Fotograf Christina Wallin.

Svenska företag kan tjäna mycket på mångfald!

Näringslivsprofilen Aaron Kroon har många framstående chefspositioner bakom sig, hos bland annat Schibsted och Vattenfall. Idag driver han det egna bolaget Black Batman, där han hjälper företag att bygga upp och förbättra sitt mångfaldsarbete. Han understryker bland annat näringslivets ansvar för att arbetsmarknaden ska bli mer inkluderande, och mångfaldens direkta påverkan på affärsnyttan.

När Aaron började sin karriär som 20-åring var det utan erfarenhet eller examen. Han berättar hur han hade turen att tidigt få en mentor i sin dåvarande chef, som såg potential i honom.

– Jag bestämde mig tidigt för att jag ville göra karriär, och jag var redo att jobba för det. Det är nog en ganska osvensk sak att säga, men så var det. Tack vare min chef fick jag tidigt i min karriär personalansvar, vilket satte mig på rätt spår.

På filmen ovan kan du lyssna på Aaron och flera andra som brinner för mångfald & inkludering.

När började intresset för mångfald och inkludering?
– Det är nog på många sätt en fråga som följt mig genom hela karriären, men det var inte förrän jag satt i högt uppsatta positioner som jag insåg att jag ofta var den enda svarta eller öppet homosexuella personen i de rummen. Trots att vi i Sverige gärna ser oss själva som jämställda och inkluderande sträcker det sig sällan hela vägen upp till toppen, där de flesta positioner fortfarande utgörs av vita män.

Aaron berättar att han främst närmar sig frågan med näringslivshatten. Han menar att näringslivet har en enorm påverkan på samhället, och att svenska bolag därför måste inse vilken maktposition de sitter i när det kommer till att främja inkludering.

– Jag upplever idag ett intresset och engagemanget från ledare och företag är stort, men många saknar kunskapen om hur man går tillväga. Jag brukar lyfta att man bland annat behöver en tydlig policy för hur rekrytering ska gå till. Om man lämnar beslut om anställning i en enskild persons händer utan krav på beslutsunderlag öppnar man dörren för att många omedvetna fördomar påverkar besluten. En annan viktig sak är att man som bolag kan visa att man har en mångfald i de högt uppsatta positionerna. Det kommer absolut bli svårt att attrahera talang om om alla i grunden inte har samma möjlighet att göra karriär.

Hur tror du ett bolag bäst bygger en kultur av inklusion?
– Precis som alla större frågor behöver mångfald och inkludering vara ett initiativ som kommer från ledning och styrelse, och genomsyrar hela organisationen. Det är otroligt svårt att förankra frågan i bolaget om den endast drivs av till exempel HR.

Aaron har länge pratat om hur mångfald ökar affärsnyttan i ett bolag, och har länge förespråkat att inte separera strategi och mångfaldsarbete. Han lyfter bland annat talangförsörjningen som ett exempel. Den yngre generationen, som i allt större utsträckning söker jobb med värderingar i åtanke, är absolut beredda att välja bort ett jobb om arbetsgivaren inte satsar på dessa frågor. Aaron menar att ett företag som saknar mångfald riskerar att tappa många kandidater på grund av detta, vilket är en katastrof för konkurrenskraften och i längden bolagets överlevnad.

– Det är trots allt så att en företagsledning först och främst måste tänka på just affären. Därför tycker jag att det är så viktigt att man inte bara lägger fram frågan som en moralisk sådan, utan som en affärsstrategi. Det jag skulle vilja skicka med till personer som idag kanske känner att de inte passar in på sin arbetsplats är detta: det som gör dig unik är också en superkraft. Att vara den som bryter normen innebär en unik möjlighet att bidra med unika perspektiv och idéer.