Författarmöten med Premio Strega-nominerade Adrián Bravi

Författarmöten med Premio Strega-nominerade Adrián Bravi

Vi är mycket stolta över att vi torsdag 16 maj kl. 18 gästas av författaren Adrián Bravi, en av finalisterna i årets Premio Strega med sin bok Adelaida, utgiven av Nutrimenti. I sin litterära produktion är inte Bravis huvudfokus på invandring och integration som man skulle kunna tro givet hans bakgrund som argentinsk invandrare till Italien, utan han ställer istället livets egenheter i centrum, och han är en unik röst på den italienska författarscenen. Bravi kommer samtala med Luminita Beiu-Paladi, professor emerita vid Stockholms Universitet.

Adrián Nazareno Bravi föddes i San Fernando (Buenos Aires). Han bodde i Buenos Aires innan han på 80-talet flyttade till Italien för filosofistudier på Università degli Studi di Macerata. 1999 publicerade han sin första roman på spanska och efter ett antal år började han skriva på italienska. Bland hans senaste verk: La pelusa (Nottetempo, 2007), Sud 1982 (Nottetempo, 2008), Il riporto (Nottetempo, 2011), L’albero e la vacca (Feltrinelli, 2013), L’idioma di Casilda Moreira (Exòrma, 2019) och Adelaida (Nutrimenti, 2024). Med den sistnämnda boken är han en av de tolv finalisterna i Premio Strega 2024.

Adelaida (2024)
Adelaida Gigli föddes 1927 i Recanati – dotter till målaren Lorenzo Gigli som bestämde sig för att lämna Italien med familjen och flytta till Argentina under fascismen. Adelaida var en okonventionell och mycket skicklig konstnär, rolig och ironisk hennes dramatiska och smärtsamma förflutna till trots. Villig att gömma vapen och upprorsmakare i sitt hem och att revoltera mot konventioner, Adelaida uttryckte alltid sin åsikt och fick uppleva fasorna av censur, diktatur och förluster i första hand. Tillsammans med sin man David Viñas och andra intelektuella grundade hon tidskriften Contorno, som med tiden skulle bli en referenspunkt för Argentina under 50-talet. Under den tiden fick Adelaida två barn, Mini och Lorenzo, militanter i den revolutionära gruppen montoneros. Båda ‘försvann’ under regimen, dottern 1976 och sonen 1980. Efter statskuppen 1976 och den hjärtekrossande förlusten av barnen tvingas Adelaida lämna Argentina och flytta tillbaka till Recanati där hon börjar ett nytt liv. Hon dör där 2010, i det ålderdomshem där hon spenderade sina sista nio år, i ensamhet.
Adrián N. Bravi berättar vännens historia – de två kände varandra väl – de olika faserna i hennes liv, och genom henne berättar han om diktaturen, de yngstas politiska insats, den kulturella rastlösheten, den argentinska litteraturens kraft. Hur klarar man av att leva efter att man har förlorat sina barn? Hur lever de som flytt politisk förföljelse? I den här biografiska romanen framkommer en kvinnas och en konstnärs otroliga mänsklighet. Boken lyfter fram minnets och kärlekens kraft och motståndet mot alla försök till tystnad eller bortglömmande.

Premio Strega
Italiens viktigaste litteraturpris grundades i Rom 1947 av författaren Maria Bellonci och Guido Alberti, ägare av företaget som producerar Stregalikören, som har gett namn till priset. Priset ges årligen till en författare av en bok utgiven i Italien mellan 1 mars året innan och 28 februari samma år. Det har tilldelats tolv kvinnor och sextiofem män.