GKN Aerospace i Almedalen 2024: ”Rymden är avgörande för Sveriges utveckling och säkerhet”

GKN Aerospace bjuder in till en heldagsarena under årets Almedalsvecka för att tillsammans med bland andra SAS, Försvarsmakten och Energimyndigheten diskutera hur flyg, rymd och nya produktionsmetoder kan bidra till Sveriges utveckling och säkerhet.

GKN arrangerar, tillsammans med flera aktörer, seminarier och panelsamtal onsdagen den 26 juni på Aerospace Almedalen – arenan för flyg och rymd under Almedalsveckan. Fokus kommer att ligga på flyg- och rymdfrågor med utgångspunkt i aktuella samhällsfrågor som totalförsvar och säkerhet, NATO, luftförsvaret och skyddet av infrastruktur och vårt luftrum, rymdens möjligheter, klimatomställningen och förutsättningarna för våra företag. Medverkar gör representanter från regering och riksdag, svenska myndigheter, flygplatser, företag och branschorganisationer

GKN på Aerospace Almedalen, onsdag 26 juni, 09:00–18:00: Flyg och rymd är avgörande för Sveriges utveckling och säkerhet

Plats: Strandvägen 4, Strands veranda

Arrangörer: Aerospace Almedalen, GKN Aerospace, Saab, SAS, Luftfartsverket, Försvarsmakten, Föreningen Svenskt Flyg, Sveriges Regionala Flygplatser, Swedish Aerospace Industries, Aerospace Cluster Sweden

GKN deltar även i följande programpunkter

Onsdag 26 juni

09.40 – 10.10: Flygets klimat och forskningsutmaning

Vilken forskning behöver Sverige för att uppnå klimat- och effektivitetsmål inom flyget och kan vi bibehålla en konkurrenskraftig flygindustriell förmåga? Hur kan svenska företag bidra och hur det gynnar det även totalförsvarets handlingsfrihet och försörjningstrygghet?

13.15 – 14.00: Globala kampen om industriella investeringar – hur ökar vi Sveriges attraktionskraft?

Utländska investeringar är avgörande för Sveriges ekonomi och konkurrenskraft, men vi står inför allt hårdare konkurrens från andra länder i att attrahera investeringar. Hur står sig Sverige i den globala konkurrensen? Och hur ska vi lyckas attrahera, expandera och behålla utländska etableringar?

14.00 – 14.30: Nya produktionsmetoder bidrar till både flygets klimatomställning och försörjningssäkerhet

Kan nya produktionsmetoder bidra både till flygets klimatomställning och till vårt lands försörjningstrygghet? Varför är additiv tillverkning en nyckel till flera stora utmaningar i flygbranschen och hur står sig Sverige i konkurrensen?

GKN Aerospace investerar med stöd av Industriklivet i en helt ny produktionsanläggning för additiv tillverkning, eller 3D-printing, av flygmotorkomponenter. Panelen kommer att diskutera detta projekt och varför nya produktionsmetoder är nödvändiga för industrins och flygets klimatomställning samt att dessa även möjliggör mer flexibla och resilienta försörjningskedjor till gagn både för Sverige som industriland och för Försvarsmaktens försörjningstrygghet.

17.20 – 17.50: Drar vi nytta av svensk flyg- och rymdförmåga?

Flyg och rymd är avgörande för ett fungerande och säkert samhälle. Skapar vi rätt förutsättningar för att sektorn ska utvecklas och samtidigt ställa om? Hur ser politiken och branschen på dessa frågor?

Torsdag 27 juni

15.00 – 15.40: AI och Sveriges digitala framtid

Vad behöver Sverige för bibehållet ledarskap inom utveckling och användning av AI och andra digitala tekniker? Genom framgångsrika investeringar och ledande företag har Sverige blivit ett digitalt föregångsland. Denna position genererar internationell uppmärksamhet och bygger attraktionskraft.

Läs hela programmet för Aerospace Almedalen

GKN Aerospace är en av världens ledande leverantörer av flyg- och rymdteknik och är verksamt på 38 platser i 12 länder med cirka 15 000 anställda. GKN Aerospace i Sverige är huvudkontor och utvecklingscentrum för koncernens flygmotorverksamhet. Man har en lång historia som partner och leverantör av flygmotorer till den svenska Försvarsmakten samt som designpartner till världens flygmotorföretag och till Europas rymdprogram. GKN Aerospace Sweden har sin verksamhet i Trollhättan med cirka 2000 anställda.

Petra Nordlund

Presskontakt Kommunikationsansvarig Kommunikation 070-087 18 77