Ariane 6 skjuts idag upp kl 20:00 svensk tid

Ariane 6 skjuts idag upp kl 20:00 svensk tid

Idag klockan 20 svensk tid skjuts den första Ariane 6 upp från europeiska rymdstationen Kourou i Franska Guyana. Sverige och Europa får därmed egna raketer för tunga rymdtransporter.
– Ariane 6 är epokavgörande för europeisk och svensk självständighet och skyddande av demokratin, säger Martin Wänblom, vd för GKN Aerospace Sweden.

Europa har sedan slutet av 1970-talet haft ett rymdprogram för tyngre laster för exempelvis satelliter. Första Ariane-raketen sköts upp 1979 och därefter har raketmodellen modifierats fram till den senaste uppskjutningen som genomfördes för ett år sedan med Ariane 5. Därefter har tunga rymdtransporter för europeiska företag och stater varit hänvisade till utomeuropeiska kommersiella aktörer. Idag skickar den europeiska rymdorganisationen ESA för första gången nästa generation rymdraket för tunga laster, Ariane 6, ut i rymden.

– GKN Aerospace har varit med i Ariane-projektet sedan det startade under 1970-talet och till Ariane 6 levererar vi turbinerna och munstycket, två av raketens mest vitala delar för att raketen ska klara av att komma ur jordens gravitationsfält, säger Stefan Oscarsson, affärsområdeschef Governmental Solutions, GKN Aerospace Sweden.

Uppskjutningen sker klockan 20 svensk tid (13.00 lokal tid) strax innanför kuststaden Kourou i Franska Guyana där en helt ny uppskjutningsplats har anlagts för ändamålet. Läget, strax norr om ekvatorn, är optimalt för rymdtransporter eftersom raketen då kan dra nytta av jordens rotation. Dessutom är vädret i området stabilt.

– Säkerheten går alltid först och föregångaren, Ariane 5, hade hela 97,5 procent tillförlitlighet på över 110 uppskjutningar. De erfarenheterna har vi med oss in i Ariane 6, säger Stefan Oscarsson.

För Sverige och Europas övriga stater är det av yttersta vikt att vara självständiga vad det gäller rymdtransporter. Det gäller för såväl kommersiella satelliter som satelliter för forskningsbruk, men även i andra syften.

– I en alltmer geopolitisk instabil värld blir Ariane 6 en betydande kugge i kampen om att försvara Europas värderingar om fri demokrati. Med Ariane 6 bestämmer vi i Europa själva vilka rymdtransporter vi vill prioritera och vad som är viktigt för oss i Sverige och för övriga européer. Därför blir Ariane 6 så viktig, säger Martin Wänblom.

Följ uppskjutningen direkt ifrån ESA: https://www.esa.int/ESA_Multimedia/ESA_Web_TV

För mer information:
Karin Johansson, affärsenhetschef Rymd, GKN Aerospace