Skolornas roll i kampen mot matavfall: En resurs i fara?

Skolornas roll i kampen mot matavfall: En resurs i fara?

Generation Waste, en organisation som arbetar för att minska matsvinnet och dess klimatpåverkan, belyser skolornas roll i kampen mot matavfall. Genom att hjälpa sina kunder att minska matsvinnet, sparar de pengar och bidrar till att uppnå globala hållbarhetsmål.

Generation Wastes huvudmål är att hjälpa kunderna att minska sitt matsvinn med i genomsnitt 25%. De strävar efter att minimera klimatavtrycket från matsvinn, vilket står för cirka en tredjedel av all mat som produceras årligen. Genom att samarbeta med kunderna, arbetar de aktivt för att uppnå de globala hållbarhetsmålen.

Många förstår inte vilken enorm resurs matavfall är och hur mycket det påverkar vår planet, säger Lina Andersson Fasth, utbildningsansvarig Generation Waste. Genom att hjälpa våra kunder att förstå och hantera sitt matsvinn, kan vi tillsammans göra en stor skillnad.

Generation Waste riktar sig främst till kommersiella kök och kockar inom livsmedelsindustrin. Deras digitala mätverktyg och utbildningsprogram är utformade för att hjälpa dessa segment att minska matsvinnet och förbättra hållbarhetspraxis.

Kommunikationsstrategin för Generation Waste inkluderar att utbilda kunderna om matavfallets påverkan på miljön och den ekonomiska prestationen. De främjar fördelarna med att använda deras digitala mätverktyg för att noggrant mäta och spåra matavfallet. Dessutom vill de visa framgångshistorier och fallstudier av kunder som effektivt har minskat sitt matsvinn.

Vårt mål är att öka medvetenheten, driva antagandet av våra verktyg och utbildning, och etablera oss som ledare inom området för minskning av matsvinn, säger Per Hjalmarö, CEO Generation Waste.

Generation Waste värderar miljömässig hållbarhet, ekonomisk effektivitet, samarbete och bidrag till globala mål. De har troligen en kultur som främjar innovation, datadriven beslutsfattande och en kundcentrerad strategi.