"Bilia passar perfekt in i vår delade lagermiljö där våra kunder kan få ut det bästa av effektiviteten hos en 3PL-leverantör och samtidigt växa sin verksamhet." Foto: Genrebild

Effektiv lösning för eftermarknad av bilreservdelar

Hos DB Schenker i Sörred rullar nu en ny centrallösning för Bilia.
– Vi är naturligtvis mycket stolta över att ha ett så starkt företag som Bilia som partner, säger Håkan Nydén CEO & Head of Contract Logistics, Schenker Logistics.

Bilia importerar numera reservdelar för Jaguar och Landrover till Sverige och Norge. Vi på DB Schenker är med och bidrar med att sätta upp och driva centrallager och distribution.
– Biliakoncernen är glada över det goda samarbetet som etablerats med DB Schenker. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla och optimera verksamheten tillsammans säger Anders Rydheimer, Director Communication & Business Development, Bilia AB.

Nytt centrallager skapat av Schenker Logistics och Bilia

Lösningen för eftermarknaden för bilar och reservdelar är utformad för att matcha Bilias behov.
– Att arbeta med den här sortens produkt är inte något nytt för oss, vi har arbetat med bilprodukter under mycket lång tid. Baserat på vår kunskap genomfördes designfasen med vår konsultativa försäljningsmetod, som inkluderar kunden på ett samarbetsinriktat sätt, säger Anders Holmberg, Head of Business Development Contract Logistics at DB Schenker.

Framgångsrikt samarbete mellan företagen

Lösningen skapades i DB Schenkers nya anläggning i Sörred utanför Göteborg.
– Bilia passar perfekt in i vår delade lagermiljö där våra kunder kan få ut det bästa av effektiviteten hos en 3PL-leverantör och samtidigt växa sin verksamhet. Ett beprövat koncept som vi har många års erfarenhet av att genomföra och som Bilia nu kan dra nytta av, säger Anders Holmberg.

Samarbetet inleddes under det första kvartalet 2024 och produktionen är i full gång och fungerar perfekt.
– Detta är ett bevis på att vår investering i en gemensam site i Sörred, Göteborg var rätt och attraherar bra samarbeten, säger Håkan Nydén.