CoGig och Munters vill se fler kvinnor inom tech

CoGig och Munters vill se fler kvinnor inom tech

Munters har valt att bli partnerföretag till utvecklingsprogrammet Female Tech Engineer som drivs av rekryteringsföretaget CoGig, i syfte att få fler kvinnor att vara med och utveckla framtidens system och produkter inom tech. Inom tech är det ett problem med få kvinnor och fler och fler företag arbetar för att ändra den bilden. En del i problemet är utmaningen att hitta och attrahera kvinnor och där kan CoGig bidra via sitt nätverk av kvinnliga ingenjörer samt utvecklingsprogram och rekryteringstjänster.

Female Tech Engineer är ett utvecklingsprogram för kvinnliga ingenjörsstudenter i slutet av sin utbildning, med främsta syfte att inspirera fler kvinnor att arbeta inom tech. Programmet är en unik mötesplats för ingenjörsstudenter och svenska företag. Via ett digert program med bland annat exklusiva, skräddarsydda besök hos partnerföretagen får de 40 utvalda deltagarna en djupare förståelse för företagens verksamhet samt möjlighet att upptäcka alla spännande jobb som finns inom tech.

”Innovation utgör ryggraden inom Munters och vår teknologi finns överallt i samhället såsom i datacenter, vindkraft och matproduktion. Mångfald är en framgångsfaktor och därför välkomnas skickliga kvinnliga ingenjörer, inte bara hos Munters utan inom hela tech-branschen,”, säger Henrik Teiwik, President of AirTech and Group Vice President, Munters Group.

Munters ansluter sig till programmet med de redan befintliga partnerföretagen Husqvarna Group, Mycronic och Nasdaq. Företagen representerar en bredd men har gemensamt att de alla inser betydelsen av jämställdhet.

”Jag önskar Munters varmt välkomna till programmet och ser fram emot att tillsammans bidra till ett mer jämställt näringsliv genom att fler kvinnor attraheras av roller inom tech”, säger Lena Larsson, VD på CoGig.

Nästa omgång av programmet startar i slutet på detta år och avslutas med en gala i mars 2024 då en av deltagarna koras till årets Female Tech Engineer och erhåller ett personligt utvecklingsprogram via Anna Landegren och Nya Ledarskapet.

FÖR MER INFORMATION
Emma Fredriksson, Programansvarig CoGig: 073-944 81 73, emma.fredriksson@cogig.se

Eva Näslund Carlsson, Director External Communications, Munters: 070-88 33 500, eva.carlsson@munters.com

Mer om programmet Female Tech Engineer: www.femaletechengineer.se

OM COGIG
CoGig arbetar sedan 2013 med visionen att makten i näringslivet ska vara jämnt fördelad mellan kvinnor och män. Kärnan i verksamheten är tre utvecklingsprogram för kvinnliga ingenjörsstudenter. Som People Partner erbjuder CoGig även nätverksbaserad rekrytering och utveckling inom employer branding via event och workshops. Vi är stolta över att samarbeta med flera av de mest inflytelserika företagen i Sverige för att omvandla vår vision till verklighet. www.cogig.se

OM MUNTERS
Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder inom ett flertal branscher. Munters har varit banbrytande inom området luftmiljö sedan företaget grundades 1955. Idag sker tillverkning och försäljning i fler än 30 länder av våra mer än 4 000 medarbetare. Munters Group AB är noterat på Nasdaq Stockholm och rapporterade 2022 mer än tio miljarder kronor i omsättning. För mer information, besök oss på www.munters.com.