Unik pop-up restaurang på Bocuse d’Or Europe

Nu sluter Sveriges främsta kockar och Gastronomi Sverige upp kring ett nytt manifest, Secrets of the Swedish Terroir, läran om vår livsmiljö, vårt matarv, våra unika råvaror samt det svenska gastronomiska hantverket. Secrets of the Swedish Terroir hyllar svensk gastronomi och är utgångspunkten i skapandet av framtidens nya svenska mat.

Sveriges nio klimatzoner skapar vårt lands unika mångfald av råvaror med skiftande karaktär och smak. Det ger en rad olika förutsättningar för den vilda floran och faunan samt för det odlade landskapet och skapar en mångfald av råvaror med olika karaktär under året. För att fira och lyfta fram svensk gastronomi, med utgångspunkt ur de nio klimatzonerna, presenteras Secrets of the Swedish Terroir under Bocuse d’Or Europe, 7-8 maj, på Stockholmsmässan.

- Med Secrets of the Swedish Terroir vill vi upptäcka vår gastronomiska identitet och tillsammans med naturen skapa en ny, svensk gastronomi. Restaurangen under Bocuse d´Or Europe är en kraftsamling av framstående, svenska kockar för att exemplifiera detta i smaker, råvaror och hantverk, säger Mathias Dahlgren.

Restaurangen - Secrets of the Swedish Terroir - 7-8 maj, Stockholmsmässan.

Restaurangen Secrets of the Swedish Terroir under Bocuse d’Or är uppbyggd kring olika avdelningar med egna menyer baserade på teman som representerar Sveriges olika klimatzoner; fält, skog, sjö och kust, berg och stad. Det blir svensk mat i toppklass av stjärnkockar och matprofiler som Niklas Ekstedt, Daniel Couet och Christian Hellberg.

Forest  Coast

Niklas Ekstedt  Christian Hellberg

Field  Mountain

Stefan Holmström  Elaine Asp

Urban Bar  Urban Café

Daniel Couet  Magnus Johansson

Pressträff:

7 maj, 08:45, Stockholmsmässan. O.s.a. till Moa Abrahamsson Byström enligt nedan.

För mer information kontakta:

Frida Rönnlund, Projektledare Svenska Bocuse d’Or Akademien/Gastronomi Sverige AB, frida.ronnlund@gastronomisverige.se, 0708–99 96 86.

För pressfrågor kontakta:

Moa Abrahamsson Byström, ByströmBalodis, moa@bystrombalodis.se, 070-791 20 00.

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmarna i Svenska Bocuse d’Or Akademien alltså Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström, Paul Svensson, Sven-Gunnar Svensson samt Kurt Weid. GSAB säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.