Jimmi Eriksson, Sveriges kandidat tillsammans med Thilda Mårtensson i tävlingsköket i Budapest

Sverige igång i Bocuse d'Or Europe

Idag avgörs Bocuse d’Or Europe i Budapest. Team Sweden, med Jimmi Eriksson i spetsen, är igång och klockan 15:35 ska de svenska tävlingsrätterna vara serverade. Ikväll klockan 18:30 har vi ett resultat. Bocuse d’Or är världens mest prestigefulla tävling för kockar. Bocuse d’Or Europe är en kvaltävling till världsfinalen i Lyon som avgörs i januari 2023.

Hela tävlingen kan följas på nedan länk. Där visas även kvällens prisutdelning med start klockan 18:00.

Följ Livestreaming: https://www.bocusedor.com/fr/streaming

På 5 timmar och 35 minuter ska de tävlande länderna tillaga två rätter för 14 personer vardera. Råvarorna är förutbestämda och är i år rådjurssadel och stek för fatpresentationen och en vegetarisk rätt med potatis som bas i tallrikspresentationen. För samtliga lag gäller det att servera exakt på tid samtidigt som de bedöms på teknik, organisation och hur det egna landet kommer fram i rätterna. Men viktigast av allt är smaken. Tommy Myllymäki är Sveriges representant i den internationella juryn på plats i Budapest. Team Sweden består av:

Jimmi Eriksson, Sveriges kandidat

Thilda Mårtensson, commis/assistent

Martin Brag, coach

Tommy Myllymäki, president

Under årets europafinal i Budapest är det 17 länder som tävlar om de tio platserna till världsfinalen Bocuse d’Or i Lyon 2023.

Bocuse d’Or grundades 1987 av franska mästerkocken Paul Bocuse och avgörs vartannat år i Lyon. Bakom den svenska satsningen i Bocuse d’Or står Bocuse d’Or Sweden som i sin tur ägs av Restaurangakademien AB.

För ytterligare information:
Moa Abrahamsson, presskontakt, Abby PR, moa@abbypr.se, 0707912000.

Sanna Aspberg, Bocuse d’Or Sweden, sanna.aspberg@restaurangakademien.se, 0703943159.

Bocuse d'Or Sweden säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.