​Chris Horne är Azets nya koncernchef.

Pressmeddelande -

Azets utser ny CEO och två externa styrelseledamöter för att påskynda tillväxten

Chris Horne blir koncernchef för Azets och Aase Aamdal Lundgaard samt Ian Smart går in som externa styrelseledamöter.

Vi är glada att tillkännage utnämningen av Chris Horne till CEO för Azets-koncernen. Med 120.000 kunder är Azets en av Europas ledande leverantörer av tjänster inom ekonomi, lön och affärsrådgivning. Horne kommer ha det övergripande ansvaret för Azets och Blick Rothenberg, med fler än 160 kontor i Storbritannien och Norden.

Vi välkomnar också Aase Aamdal Lundgaard och Ian Smart som externa styrelseledamöter för att accelerera gruppens tillväxtplaner.

Chris blev vice CEO för Azets i februari 2021 och arbetade tillsammans med tidigare CEO Dawn Marriott, som stannar kvar i Azets som styrelseledamot.

Chris har mer än 15 års erfarenhet som ledande befattningshavare inom redovisningsområdet, först som Managing Partner i Campbell Dallas – ett av Skottlands snabbast växande redovisningsföretag – och därefter i ett antal ledande befattningar inom Azets. Han tillträdde som CEO den 1 juni 2021 med uppgiften att leda Azets ambitiösa tillväxtplaner. Målet är att erbjuda kunderna de bästa tjänsterna och medarbetarna en spännande arbetsplats.

Styrelsen kommer att förstärkas ytterligare genom de externa ledamöterna Aase Aamdal Lundgaard och Ian Smart som kommer att dela på ansvaret för att sätta upp strategiska mål och tillföra styrelsen kompetens inom entreprenöriellt ledarskap.

Aase Aamdal Lundgaard är statsauktoriserad revisor med omfattande erfarenhet från en rad ledande revisorsbefattningar. Hon har haft flera ledande befattningar i Deloitte, bland annat som VD för Deloitte Norge samt chef för deras revisions- och rådgivningsverksamhet samt styrelseledamot i Deloitte North & South Europe LLP. Hon sitter också med i Deloittes revisions- och riskkommitté samt transaktionskommitté. Utbildnings- och forskningsministeriet utsåg den 5 mars 2020 Aase till styrelseordförande för norska Handelshögskolan NHH där hon har varit styrelseledamot sedan den 1 juli 2013.

Ian Smart arbetar med en rad företag och personer som rådgivare och ledarskapscoach. I juli 2020 lanserade han Impact Central vars mål är att hjälpa nystartade företag att växa. Dessförinnan var han delägare i Grant Thornton, där han under drygt 20 år hade en rad ledande positioner. Förutom att vara Managing Partner of Grant Thorntons Londonkontor, ansvarade Ian för byråns arbete med att bygga strategiska och långvariga relationer med viktiga kunder och han ansvarade även för byråns verksamhet inom detaljhandeln.

Chris Horne, CEO för Azets, säger:

”Jag är mycket glad över att ta mig an rollen som CEO i en spännande tid i vår tillväxt när vi nu går in i nästa fas av Azets utveckling. Jag vill tacka Dawn för hennes stöd och vägledning, och jag ser fram emot att fortsätta arbeta med henne som styrelseledamot. Sedan vi lanserade Azets i Storbritannien i september 2020 har vi fortsatt att växa och har ambitiösa planer för de kommande åren. Vi har just rekryterat över 200 personer med högskoleexamen till vår brittiska verksamhet och hoppas kunna anställa ytterligare 550 personer nästa år."

”Vi jobbar hela tiden aktivt med att rekrytera bra personer till vårt team på alla nivåer och Aase och Ian är två utmärkta exempel på detta. Både Aase och Ian förstår hur viktiga våra medarbetare är för verksamheten, och båda kommer att tillföra mycket kunskap och erfarenhet till vår styrelse.”

Dawn Marriott, ledamot i Azets styrelse, säger:

”Chris befordran till CEO vittnar om att Azets är ett företag som månar om de anställdas utveckling och jag önskar honom stort lycka till i den nya rollen. Jag kommer även fortsatt att vara engagerad i företaget som styrelsemedlem och stöttar på så sätt Chris och företaget i samarbete med nya medarbetare, de två externa ledamöterna i koncernstyrelsen, Aase Aamdal Lundgaard och Ian Smart. Deras kunskap om att bedriva affärer och omfattande globala erfarenhet är ovärderliga tillgångar för Azets nu när vi går vidare och genomför vår strategi.”

Ämnen

Azets är en internationell koncern som tillhandahåller tjänster och rådgivning inom ekonomi, lön och HR. Våra 6.500 medarbetare erbjuder en kombination av både digital och personlig service till över 120.000 kunder i Norden och Storbritannien. Vi hjälper våra kunder att få tid att fokusera på det de gör bäst. Läs mer på http://www.azets.se/

Ekonomi | Lön | HR | Teknologi | Bemanning| Rådgivning

June Mejlgaard Jensen

Presskontakt VD Azets Sverige +45 40 11 02 96
Helena Malmström

Presskontakt Marknadschef, Azets Insight AB +46 (0)10 457 50 00

Vi bygger framtidens ekonomi- och lönefunktion!

Azets är en internationell koncern som tillhandahåller tjänster och rådgivning inom ekonomi, lön och HR. Våra 7.600 medarbetare erbjuder en kombination av både digital och personlig service till över 90.000 kunder i Norden och Storbritannien.

Ekonomi | Lön | HR | Teknologi | Bemanning| Rådgivning