Hurtigruteskipet MS Nordkapp. Foto: Trym Ivar Bergsmo / Hurtigruten

Hurtigruten inngår partnerskap med Norske Kokkers Landsforening

Gjennom sitt nye partnerskap skal Hurtigruten og Norske Kokkers Landsforening (NKL) fokusere på kokkeyrket og rekrutteringen av flere lærlinger. Hurtigrutens skip har 160 kokker, og gleder seg nå over å kunne gi dem muligheten for kompetanseutveksling og inspirasjon gjennom samarbeidet med NKL.

Hurtigruten har gjennom et tiår satset stort på sitt mat- og drikkekonsept «det norske kystkjøkkenet» (Norway’s Coastal Kitchen), og jobber målrettet med å rekruttere og utvikle kokker i toppsjiktet i Norge.

Gjennom avtalen med NKL får Hurtigrutens kokker anledning til å bli medlem av NKL og dra nytte av nettverksmuligheter, faglig utvikling og deltakelse i konkurranser og arrangementer.

– Dette understreker at vi i Hurtigrutens står fast i vår tro og vår forpliktelse til å støtte norske mattradisjoner, og våre fantastiske matprodusenter i Norge. Vi er en aktiv pådriver for å bygge videre på det unike norske kjøkken, råvarer og kokkefaget som vi er så utrolig stolte av å vise frem. Derfor er NKL en perfekt samarbeidspartner for oss, sier Andre Pettersen, som er konserndirektør for hotell og produktutvikling i Hurtigruten.

Lokale rådvarer og håndverk

NKL er en interesseorganisasjon som jobber for å fremme kokkefaget, rekruttering, norsk matkultur og norske råvarer. Organisasjonen har et engasjement for fagskoler og lærlinger, og er opptatt av rollen kokkene har i det norske samfunnet.

– Kokkenes kunnskap, håndverk og forvaltning av norske tradisjoner og lokale råvarer setter matnasjonen Norge på verdenskartet. Vi mener at Det Norske Kjøkken og kokkekunsten er et viktig bidrag til å gjøre Norge til en mer interessant turistdestinasjon, og er derfor begeistret over partnerskapet med Hurtigruten og deres solide satsing på å gi turistene smaken av norske råvarer langs kysten, sier daglig leder Espen A. Wasenius i NKL.

Kokkekonkurranser og talentutvikling

Kokkekonkurranser og De Norske kokkelandslagene har vært viktige virkemidler for å skape oppmerksomhet rundt kokkeyrket.

De norske kokkelandslagene har vært med på å dyrke frem norske kokketalenter som senere har gjort det skarpt i VM og OL for kokkelandslag, noen av verdens største, eldste og mest mangfoldige kokkekonkurranser for lag, som er med på å bidra til mer oppmerksomhet rundt kokkeyrket.

– Vår erfaring er at økt oppmerksomhet rundt kokkekonkurranser bidrar til økt oppmersomhet og mulighet for økt rekruttering til kokkeyrket. I snart 40 år har Norgescup for lærlinger vært springbrettet for norske kokketalenter og internasjonale konkurransekokker, sier Wasenius i NKL.

Skal utvikle talenter

Hurtigruten deltar hvert år i Norgescup for lærlinger, og sender i tillegg sentrale ledere i selskapet på dommerkurs for å lære og utvikle sine faglige ledere.

– «Det norske kystkjøkken» er med på å gjøre reisen med Hurtigruten til en unik opplevelse, og vi jobber for å rekruttere nye kokketalenter som kan bidra til at vi har en bysse i toppklassen. Vi deltar årlig i Norgescup for kokkelærlinger, og det kan jo hende at nettopp en av våre lærlinger blir kommer på De Norske Kokkelandslagene og blir olympisk mester, sier Øistein Nilsen, som har ansvaret for all maten som serveres hos Hurtigruten.

– Her vil vi også åpne opp for at våre lærlinger og dyktige kokker kan ta del i enda flere aktiviteter, og bidra inn i alt det gode arbeidet NKL gjør for kokkefaget og det det profesjonelle kokkemiljøet i Norge. Vi ser fram imot å hente ut lærdom og synergier mellom NKL og Hurtigruten i årene fremover, sier Pettersen.

.

Pressevakt Hurtigruten

Pressekontakt Alle mediehenvendelser om Hurtigruten, rutetrafikken Bergen-Kirkenes og MS Trollfjord. Kontaktnummer for kundehenvendelser finnes her: https://www.hurtigruten.no/kontakt-oss/ (+47) 48 02 77 00 (kun for presse, ikke SMS)