Kesä on laskuhuijareiden aikaa – lue asiantuntijan vinkit, milloin hälytyskellojen kannattaa soida

Samalla kun ihmiset ovat siirtyneet hoitamaan asioitaan sähköisesti, myös huijarit ovat siirtyneet turuilta ja toreilta digitaaliseen maailmaan. Huijareilta eivät ole turvassa yrityksetkään, ja etenkin kesä on huijareiden kulta-aikaa. Kehittynyt teknologia auttaa rikollisia, mutta yhtä lailla se auttaa myös huijareiden torjunnassa. Yrityksille talouteen liittyviä asiantuntijapalveluita tarjoavan Azetsin automaatioteknologian asiantuntija Virpi Aalto antaa vinkit, mitä kannattaa ottaa huomioon huijareiden varalta.

Kesä on otollista aikaa huijareille, sillä silloin monissa yrityksissä on töissä sijaisia ja kesätyöläisiä, joiden kokemattomuuttaan oletetaan lankeavan helpommin lankaan. Sen sijaan huijarit ovat nykyään yhä kovemman luokan ammattilaisia, ja monien huijausyritysten takana ovat kansainväliset rikollisliigat.

”Toiminta on hyvin ammattimaista ja huijauksien huomaaminen on yhä hankalampaa. Aiemmin huijaukset tunnisti usein kömpelöstä suomen kielestä, mutta nykyään tekoäly pystyy tuottamaan erittäin hyvää suomea, joten kielimokat eivät enää välttämättä paljasta huijausta”, toteaa Aalto.

Samalla kun kehittynyt teknologia auttaa rikollisia, se auttaa myös huijareiden torjunnassa.

”Erilaiset taloushallinnon ohjelmistot ja niissä käytetty tekoäly pystyvät huomaamaan poikkeavuuksia laskuissa. Ne tunnistavat esimerkiksi huijauslaskujen tilinumeroista, että lasku poikkeaa normaalista. Verkkolaskut ovat turvallisempia kuin sähköpostissa lähetettävät laskut, sillä sähköpostitilien kaappaamisen vuoksi lasku saattaa näyttää tulleen tutusta osoitteesta”, Aalto muistuttaa.

Ole tarkkana erityisesti kiireessä

Aalto vinkkaa, että hälytyskellojen pitää soida aina, jos saa entuudestaan tuntemattomalta ihmiseltä sähköpostin tai puhelun, jossa kehotetaan maksamaan lasku välittömästi tai nopeasti.

”Huijarit pyrkivät siihen, ettei laskun saaja kiireessään tarkastelisi laskua kriittisesti. Aina, jos tilanteessa on kiireen tai muun poikkeavan tilanteen tuntua, kannattaa perehtyä laskuun huolellisesti”, Aalto sanoo.

Viisi vinkkiä huijareiden torjumiseen

1. Sähköpostilaskujen vastaanottamisesta verkkolaskuihin.
    Lähtökohtaisesti sähköpostin kautta tulevia maksupyyntöjä ei pidä hyväksyä ilman kriittistä tarkastelua. Vaikka sähköpostilasku vaikuttaa tulleen tutusta yrityksestä ja tutulta henkilöltä, kannattaa vähintään soittaa ja varmistaa, onko lasku todella lähtenyt kyseiseltä henkilöltä.
  2. Terästäydy kiire- ja poikkeustilanteissa.Monesti huijauslaskuihin liittyy jotain tutuista toimintatavoista poikkeavaa, esimerkiksi laskun lähettäjä sanoo lähettävänsä laskun sähköpostilla, koska sillä on kiire, tai pyytää suorittamaan laskun uuteen tilinumeroon. Tyypillistä on, että lasku pyydetään maksamaan nopeasti. Rikolliset pyrkivät saamaan rahat pois SEPA-alueelta mahdollisimman pikaisesti.
  3. Suomalaisuus ei ole enää turvatakuu. Hyvä suomen kieli, osoitteen fi-pääte tai suomalainen puhelinnumero ei enää ole tae turvallisuudesta. Sähköposti- ja verkko-osoitteet kannattaa aina lukea todella tarkasti.
  4. Turvalliset prosessit talousosastolle. Esimerkiksi tilinumeron vaihtamiseen ja laskujen hyväksymiseen tarvitaan kaksi eri henkilöä, jotta huijarin täytyy kyetä hämäämään kahta eri henkilöä. Jos lasku epäilyttää, laita se selvittelyjen ajaksi maksukieltoon, ettei kukaan maksa sitä vahingossa.
  5. Hyödynnä teknologiaa. Huolehdi tietoturvasta ja hyödynnä ulkopuolista osaamisesta. Esimerkiksi kirjanpitotoimistoilla saattaa olla käytössään tekoälyratkaisuja, jotka tunnistavat huijausviestin ja pystyvät havaittuaan blokkaamaan sen kaikilta asiakkailtaan.

Lisätiedot:

Virpi Aalto, automaatioteknologian asiantuntija
virpi.aalto@azets.com
P. 040 7128966

Kategoriat

Azets on talous-, palkka-, HR- ja neuvonantopalveluja sekä niitä tukevia teknologiaratkaisuja tarjoava kansainvälinen toimija, jolla on yli 7 000 työntekijää sekä yli 600 kumppania. Palvelemme 120 000 asiakasta Isossa-Britanniassa, Tanskassa, Virossa, Suomessa, Norjassa, Ruotsissa ja Romaniassa. Autamme asiakkaitamme keskittymään

azets.fi