Adm. direktør i Stryhns Gruppen, Kristian Kornerup Jensen

Stryhns Gruppen bruger ”gris” som våben mod produktspild i bæredygtighedsprojekt, som kan spare over 1 mio. tuber remoulade om året

Som led i Stryhns Gruppens mål om at reducere det totale madspild med 50% og blive klimaneutrale i egen produktion i 2030, har fødevarevirksomheden investeret stort i at bekæmpe produktspild og nedsætte klimabelastningen. En ny tankfarm hos Graasten Salater, har indtil videre nedsat produktspild svarende til 82 tons eller 545.000 tuber remoulade på et år. Når tankfarmen står færdig og har fuld effekt, forventes besparelsen på produktspild at svare til 155 tons, eller over en million tuber remoulade årligt.

Siden Stryhns Gruppen i 2018 blev en del af Danmark Mod Madspild, har fødevarevirksomheden arbejdet intensivt på at nedsætte madspild og mindske CO2-udledningen. Indtil videre er det lykkedes at nedsætte færdigvarespildet med 95%, og det totale spild med en tredjedel. En af de helt store investeringer, Stryhns Gruppen har foretaget for at nå målene, er projektet Graasten Go Green: En 600 kvm tankfarm, der opføres som tilbygning til fabrikken i Gråsten, som skal sikre mere ansvarlig produktion med energioptimeringer og mindre processpild. Tankfarmen forventes at stå færdig i 2025, men allerede nu mærker Stryhns Gruppen forbedringerne:

”Vi kan allerede se effekten af vores arbejde for mere ansvarlig produktion, især med Graasten Go Green projektet. Som fødevareleverandør skal vi leve op til vores ansvar for en mere bæredygtig værdikæde, og her er reduktion af spild et af grebene. Vi har reduceret vores samlede madspild med en tredjedel siden 2018, og vi kan se frem til en betydeligt større reduktion i fremtiden, når Graasten Go Green står færdigt,” siger Kristian Kornerup, Stryhns Gruppens adm. direktør, om det ambitiøse projekt.

Det første skridt i projektet var at etablere et tanklager med tanke til opbevaring af halvfabrikata, inden det tappes på flasker. De blev etableret i maj 2023. Det har medført en reduktion af produktspild på over 70 ton i løbet af de første 10 måneder med de nye tanke. Det svarer til 460.000 tuber remoulade eller 545.000 tuber i løbet af et helt år. De gamle opbevaringstanke havde en mindre vinkel i den kegleformede bund, hvilket gjorde det umuligt at tømme dem helt for remoulade. De nye tanke har en stejlere vinkel i bunden, og udnytter derfor bedre tyngdekraften til at lede remouladen mod tapningshullet i midten af tankens bund, så stort set al produkt tappes og bruges.

Ydermere er tankfarmen sat op til at køre i et nyt system af lukkede rør, som gør det muligt at reducere spild yderligere ved hjælp af en lille metalbold, svøbt i silikone, der kaldes en ”gris”. Tidligere måtte man skylle store dele af det færdigproducerede produkt ud, når produktionsanlægget i Gråsten skulle renses mellem skift fra f.eks. remoulade til mayonnaise. Med ”grisen” sendes den lille metalbold gennem systemet for at skubbe al produkt ud.

Alle kondimenter er endnu ikke koblet op på systemet, men når tankfarmen er fuldt implementeret, forventes besparelsen på produktionsspild at ligge på hele 155 tons, hvilket svarer til 1.032.000 tuber remoulade.

Holistisk tilgang til en mere ansvarlig produktion

I 2021 forpligtede Stryhns Gruppen sig yderligere til at nedsætte CO2-udledningen ved at tilslutte sig den globale standard Science Based Targets-initiativet (SBTI), som hjælper virksomheder med at sikre, at deres klimamål lever op til Parisaftalen.

“I forbindelse med tilslutningen til SBTi, satte vi os et mål om at blive CO2-neutrale i egen produktion i 2030 og i hele værdikæden i 2050. For at nå vores mål, skal vi have en holistisk tilgang til nedsættelse af CO2, og derfor arbejder vi også med bl.a. energioptimeringer og varmegenvinding som en del af Graasten Go Green projektet,” forklarer Kristian Kornerup Jensen, adm. direktør i Stryhns Gruppen.

F.eks. hører der et køleanlæg til den nye tankfarm, som sørger for at holde produkterne kolde, når de opbevares i tankene, som kører på ammoniak som kølemiddel. I forlængelse af implementeringen af det nye køleanlæg, er der netop blevet installeret et anlæg, der kan udnytte varmen, der afgives fra komprimeringen fra trykluftskompressoren i Gråsten. Med det nyinstallerede anlæg, kan 96% af varmen fra kompressoren genvindes og bruges til at forvarme det vand, der bruges på fabrikken, og således spare den energi, der ellers skulle bruges til at opvarme vandet. Siden installationen i marts 2024, har anlægget produceret 23 MWh på en måned. I løbet af et år, forventes en årlig besparelse på op til 220 MWh, svarende til 20T CO2.

Social ansvarlighed som en del af arbejdet med mere bæredygtighed

For Stryhns Gruppen er social ansvarlighed og bæredygtighed en integreret del af organisationen. Det kommer til udtryk gennem fødevarevirksomhedens kontinuerlige samarbejde med Børns Vilkår og massive investeringer i bæredygtig udvikling.

”I Stryhns Gruppen ønsker vi at hjælpe danskerne til en nemmere og bedre hverdag igennem hele livet, og en god hverdag starter med en god barndom. Derfor har vi gennem to år været med til at sikre, at BørneTelefonen kan holde døgnåbent, så børn og unge altid kan søge hjælp, når de har brug for det,” siger Kristian Kornerup Jensen.

I de første to år, BørneTelefonen har haft døgnåbent, har der været 14.889 samtaler i nattetimerne mellem kl. 23.00 og 07.00. I løbet af det seneste år har der været 31 pct. flere samtaler, end det første år med døgnåbne linjer til BørneTelefonen. Børns Vilkår beretter også, at det især er om natten, at børn og unge ringer med meget alvorlige og mørke tanker som f.eks. selvskade.

“At vi så konkret kan se, hvor stor en forskel det gør, at BørneTelefonen nu kan holde åbent hele døgnet rundt, bekræfter, hvor vigtig en opgave Børns Vilkår løfter. Det er en utrolig vigtig sag for os, som er blevet en integreret del af vores organisation (og virke),” siger Kristian Kornerup Jensen om samarbejdet.

Det løbende samarbejde med Børns Vilkår indebærer forskellige aktiviteter som f.eks. synliggørelse af BørneTelefonen eller indsamlinger, der går ubeskåret til at højne trivslen blandt børn og unge.

Fakta:

Stryhns Gruppen er en af initiativtagerne bag ´Danmark mod madspild´ med et mål om at reducere madspild med 50% inden år 2030.

Indtil videre har Stryhns Gruppen nedsat færdigvarespildet med 95%, og det totale spild med en tredjedel siden 2018.

Stryhns Gruppen var en af de første danske fødevarevirksomhed, som tilsluttede sig standarden SBTi for at kvalitetssikre bæredygtighedsarbejdet yderligere og tydeliggøre rejsen mod klimaneutralitet.

Efter SBTi standarden har Stryhns Gruppen sat sig følgende klimamål:

CO2-neutral produktion i 2030 med en forventning om 50% reduktion i 2026.

25% reduktion af CO2 i Scope 3 inden 2030.

70% af leverandører har sat reduktionsmål inden 2025.

Om SBTi:

Science Based Targets initiative er et partnerskab mellem CPD, United Nations Global Compact, World Resources Institute (WRI) og World Wide Fund for Nature (WWF), som har udviklet målsætningsmetoder baseret på seneste klimavidenskab fra Intergovernmental Panel on Climate Change. Metoden skal hjælpe virksomheder med at specificere hvor hurtigt og i hvilke tempi, de skal reducere udledningen af drivhusgasser, hvis de skal leve op til Parisaftalen.

Med sin mere end 80 år lange historie er Stryhns Gruppen efterhånden blevet en institution i dansk fødevareproduktion. Et iværksættereventyr drevet af passionen for postejer, som med tiden har udviklet sig til en moderne fødevarekoncern med seks lokationer fordelt over hele landet. I dag tæller Stryhns Gruppen cirka (mere end) 400 passionerede medarbejdere, der hver dag går på arbejde for at hjælpe danskerne til en nemmere og bedre hverdag gennem vores portefølje af brands, som bl.a. tæller Stryhn’s Leverpostej, Jensens Køkken, Graasten, K-Salat, Langelænder og foodserviceforretningen Delitaste. Forskellige produkter med dét tilfælles, at de har en årelang tradition for høj kvalitet, god smag og ikke mindst en madglæde, der i generationer har gjort Stryhns Gruppen til en del af danskernes hverdag.

Stryhns Gruppen er aktivt medlem af DI Fødevarer og Mærkevareleverandørerne (MLDK), og er en del af den familieejede norske fødevarekoncern Agra, der har aktiviteter i Norge, Sverige og Danmark. investerer i en stærk læringskultur gennem anerkendende ledelse i en organisation, hvor alle kan udvikle deres potentialer, og vi kan tiltrække og udvikle fremtidens talenter og kompetencer.