Stresshantering på schemat – Gymnasieelever ges verktyg för stresshantering, motivation, mindset och ett hållbart liv. Yogobe bidrar med digitalt stöd

Mental träning på Nösnäsgymnasiet

Psykisk ohälsa och stress är ett omfattande bekymmer för unga i dag och behovet av självhjälp för hållbarhet är stort. Lärare från Nösnäsgymnasiets Teknikcollege har genomgått flera påbyggnadsutbildningar för elevernas välmående. Dessa kunskaper kommer nu alla elever i årskurs 2 och 3 på Nösnäsgymnasiet i Stenungsund till gagn då alla från läsårets start har möjlighet att läsa ämnet Mental träning 100 poäng som tillval. Anna Hollander är ansvarig lärare för kursen som tar emot 25 deltagare.

Eleverna får tillgång till Yogobe under hela studietiden och Yogobe har tagit fram specialanpassade program och playlists utifrån kursplanens målsättning. Yogobe har ett brett utbud inom mental träning, stresshantering, avslappningsövningar, närvaroträning, fysisk och psykisk hälsa som ger möjlighet att stärka sin egen hälsa och hållbarhet.

Förebygga stressrelaterad ohälsa och öka välmåendet

Syftet med kursen är att undersöka: “Hur mår vi bra i ett samhälle som går fort med mycket stress och där mycket går ut på prestation?” Målsättningen är att eleverna ska kunna öka tilltron till sin egen förmåga och själva påverka sin hälsa, stressnivå, förmåga att fokusera samt självmedkänsla och kroppskännedom.

Detta sker praktiskt genom bland annat mindfulness, avslappningsmetoder och yoga och teoretiskt genom medvetenhet om tankesätt, motivation, positiv psykologi och andra ingredienser för ett hållbart, närvarande och välmående liv samt reflektioner och diskussioner.

Yogobe brinner för människors hela hälsa samt att nå åt grundorsaker till att ohälsa uppstår och hur det kan förebyggas. Att få kunskap redan under tonårstiden är viktigt för att förebygga stressrelaterad ohälsa och öka möjligheten till ett välmående liv nu och långsiktigt.

Yogobe som komplement till lektionerna

Genom att alla elever får tillgång till Yogobe och specifika upplägg som relaterar till kursens upplägg, kan de öva hemma i komplement till lektionerna, och få en rutin som passar var och en att utöva när de vill. Eleverna kan också skapa sina egna playlists för just deras egna behov och önskemål.

Frågor till lärare Anna Hollander:

Hur är Yogobe till hjälp i kursen och för eleverna?

– Där kan de bland annat få hjälp att göra sina övningar på daglig basis i form av andningsteknik, mindfulness, yoga, fysisk aktivitet osv. De får tillgång till nya verktyg de kan prova för att se om det verktyget/rutinen är något de vill ta med sig in i sin vardag.

Hur kommer det sig att du ville samarbeta med Yogobe?

– Yogobe har en bred plattform med många kompetenta och välutbildade lärare och instruktörer. Flera av lärarna på Yogobe är även drivande inom forskning, exempelvis Josefin Wikströms studier från Högskolan Väst på området. När jag jobbar i skolans värld är det extra viktigt att allt är evidensbaserat och bygger på beprövad erfarenhet.

Vad har eleverna uttryckt behov av?

– De önskar få med sig verktyg för att hantera stress i skola samt fritid.

Vad är responsen hos eleverna än så länge?

– Vi utövade ett stressreducerande yogapass byggt utifrån Josefin Wikströms traumaanpassade yogaträning under den senaste lektionen. De upplevde passet som mycket lugnande och kände sig mer harmoniska efteråt vilket påverkade hela skolveckan positivt.

Företagsbeskrivning

För mer information om Yogobe, vänligen kontakta:

Peter Munteanu, Grundare och VD, Yogobe

Tel: 0709400602, email: peter@yogobe.com

För kontakt med lärare Anna Hollander:

Tel: 0706246606 email: anna.hollander@stenungsund.se

Relaterat innehåll

Nu omfattas alla Marathongruppens 20 lopp med 200 000 årliga deltagare, däribland adidas Stockholm Marathon, i en satsning för att göra hållbar hälsa lättillgängligt både för motionärer och inbitna löpare.

Yogobe och Marathongruppen samarbetar för ökad hållbarhet hos löpare och motionärer

Stockholm Marathon <3 Yogobe Marathongruppen, med alla sina 20 lopp i Sverige varje år fördjupar nu sitt samarbete med Yogobe bortom Tjejmilen och Vårruset. Tillsammans gör vi nu en digital insats för ökad rörlighet och styrka, bättre återhämtning och minskad skaderisk hos hundratusentals löpare och motionärer! Vilket lopp springer du under 2023 och får Yogobe hjälpa till? Läs mer om upplägget här