Yogobe erbjuder gratis medlemskap till studenter med Mecenatkort för att ge unga förutsättningar för psykisk och fysisk hälsa.

Digitala redskap till studenter – kvalitativ skärmtid för mindre stress och ökat välmående

Stress och psykisk ohälsa hos unga och unga vuxna har ökat de senaste åren och många upplever stress relaterat till studierna. Sedan år 2017 har Yogobe i samarbete med Mecenat skänkt gratis medlemskap till studenter för att ge möjlighet till mer meningsfull skärmtid och en studietid med psykisk och fysisk hälsa, utan kostnad.

Den 4 september är dagen för ungas psykiska hälsa. Enligt Folkhälsomyndighetens folkhälsoenkät uppger 73% av alla tjejer 15-29 år och 46% av alla killar att de regelbundet känner oro, depression eller ångest. Igår kom Folkhälsomyndigheten med rekommendationer om skärmtid och lyfte också att det är stor skillnad vad man gör framför skärmen. Många unga uppger själva att de "fastnar" i scrollande och att det är lätt att fastna i jämförande, osunda kroppsideal och konsumtionsmönster.

Sedan 2017 har Yogobe i samarbete med Mecenat skänkt gratis medlemskap till studenter med Mecenatkort. Hos Yogobe finns onlineklasser, både on-demand och LIVE, samt flera olika program inom bland annat träning, yoga, stresshantering, återhämtning och personlig utveckling. Verktyg som på olika sätt kan hjälpa studenterna att lära sig hantera och förebygga stress och stärka såväl den fysiska som den psykiska hälsan under studietiden – och bidra till mer kvalitativ skärmtid.

– Att ge unga och unga vuxna verktyg för att stärka både den fysiska och psykiska hälsan från ung ålder, och kunna ta med sig in i vuxenlivet, är något vi mer än gärna är med och bidrar till, säger Anna Reynold, en av Yogobes grundare.

Enkla tips för stärka den psykiska och fysiska hälsan som student

• Träning: Att studera innebär mycket stillasittande och tankeverksamhet. Regelbunden träning hjälper till att rensa tankarna och motverka effekterna av stillasittandet. Träning är bra för alla och särskilt viktigt för att må bra genom hela studietiden.

• Pauser under dagen: Korta rörelsepauser hjälper till att minska stillasittandet, stress och press, ger ny energi och bättre fokus. Att ta en kort paus för att göra en andnings- eller avslappningsövning kan vara ett bra sätt för att minska stress och ta in mer information.

• Återhämtning och avslappning: På samma sätt som att kroppen behöver vila efter ansträngning, behövs återhämtning för att kunna ta in och smälta det som lärs ut. Återhämtning kan hjälpa till att minska anspänningar från studierna och kan förebygga smärta, trötthet, irritation eller koncentrationssvårigheter. Kan man slappna av blir det också lättare att ta in kunskap.
  • Sömn: Sömnen är en viktig pusselbit för hälsan och som alltid är bra att prioritera. Någonstans mellan sex-åtta timmars sömn per natt är generellt sätt är lagom dos – hur mycket vi behöver är individuellt. Att sova bra förebygger och stärker motståndskraften mot stress, gör att man tar in information bättre och stärker immunförsvaret.

• Hantera stress och oro: Mindfulness och mental träning är fantastiska verktyg för att hantera studiestressen och att fokusera på det man kan göra här och nu. Mindfulnessövningar kan hjälpa till att stoppa det icke-konstruktiva tankesnurret och istället öka fokus och kreativitet.