Vad är självmedkänsla och hur praktiserar vi det?

Vad är självmedkänsla och hur praktiserar vi det?

Självmedkänsla innebär att vara lyhörd inför sina egna behov och tar hand om oss som om vi var vår egna bästa vän, med mod, vänlighet, omhändertagande, kraft och gränssättande.

Bli din egen bästa vän

Självmedkänsla handlar om hur vi relaterar till oss själva. En god självmedkänsla innebär att vi finns där för oss själva, i med- och motvind. Som en nära vän.

Självmedkänsla är inte en strategi för att bli av med svåra upplevelser, istället påminner den om att mörker och smärta ingår i det mänskliga kontraktet. Men vi kan välja att ta hand om oss och finnas där när livet stormar.

Möt dig själv medvetet

En god självmedkänsla innebär att vi:

- Lever nära vår sårbarhet.

- Medvetet möter våra känslor och upplevelser utan att varken förringa eller förstora dem.

- Är lyhörda inför våra behov.

Agera med mod, vänlighet och gränser

• Självmedkänsla består av en varm, omhändertagande och öppen energi.
  • Självmedkänsla inbegriper också kraftfullhet och mod. När jag kan räkna med mig själv går jag starkare genom livet.
  • Om jag månar om mig själv och mitt välbefinnande kommer jag upptäcka att jag ibland behöver ställa krav och sätta gränser. Medkänsla och gränssättande är nära sammankopplade. Ett öppet hjärta kan behöva tydliga ramar.

Tack Mona Drar för att vi får dela dina kloka, välgörande tips.

Relaterat innehåll