Sportlovstips för att få fler barn i rörelse

Sportlovstips för att få fler barn i rörelse

Pandemin fortsätter att påverka våra liv, men kalendern visar trots allt sportlov. Därför vill den digitala yoga, tränings och hälsotjänsten Yogobe dela med sig av roliga sportlovsaktiviteter att göra med barnen – naturen är alltid öppen! Och Covid-19 behöver inte sätta stopp för kreativiteten...

10 sportlovsaktiviteter att göra med barnen

Visst är det trist med pandemi när det är sportlov, men det går att göra mysiga och roliga saker med barnen ändå. Här är en lista med 10 aktiviteter att testa under sportlovet:

1. Skogsbingo
Rita upp saker man kan hitta i skogen – och ge er ut och leta. Först till 3 eller 5 (antal kan vara beroende på ålder och tålamod) vinner!

2. Grilla pinnbröd och äpplen
Gör pinnbrödsdeg hemma lätt som en plätt, ta med i en matlåda eller påse och linda runt en pinne! Grilla över mysig eld. Äpplen är också oväntat goda att grilla.

3. Testa yoga, rörelse & avslappning online
Ta fram en skärm, testa att yoga och röra på er tillsammans. Ni kan göra yogasagor, massagesagor, röra på er lite mer dynamiskt, eller bara varva ned med avslappning.

4. Ha picknick inomhus
Lägg en filt eller duk på golvet hemma, fixa fram något gott och enkelt att äta och dricka. Bonus: Har du ingen kamin? Dra igång en öppen-eld-video på Youtube – knastrar rätt mysigt det också.

5. Låt barnen bestämma utelek
Hökens alla vingar. Toalettkull? Vi vuxna kan vara lite för bra på att vara vuxna ibland, alltså att vara tråkiga, stå stilla och titta på.. Hoppa in i leken och kör bara. Ta över närmaste park eller gräsmatta, ni behöver inget förutom lämpliga kläder!

6. Hoppa långrep inomhus
Klart man kan hoppa vanligt hopprep inomhus, men det kan vara en rolig twist att fixa långrep att springa och hoppa igenom. Knyt ihop två eller tre rep eller det du har hemma – skärp från era morgonrockar går också bra! Är ni fler vuxna eller barn så kan ni vara två som snurrar repet. Annars: knyt fast ena änden i en stol och stå själv och snurra i andra änden. Låt barnen springa och hoppa igenom. Hög musik till kan vara en bonus.

7. Gör egen månsand
Konsistensen av månsand påminner om fuktig sand på stranden och går att skapa med inomhus utan galet gegg. Gör eget miljövänligt alternativ så här: Blanda majsstärkelse eller potatismjöl med olja och krama ihop till grynig konsistens. Ta 7 delar stärkelse/mjöl och 1 del olja. Valfritt: tillsätt flytande akvarellfärg eller karamellfärg. Skydda bordet med ett underlag, krama, bygg och forma.

8. Reflexvandring
Visst har det blivit lite ljusare – men mörkret sen eftermiddag och kväll kan fortfarande vara spännande. Sätt upp några reflexer utomhus, med lagom avstånd mellan dem (tänk svårighetsgrad utifrån barnens ålder). Använd varsin ficklampa och följ reflexerna i mörkret. Kanske ni kommer fram till en skatt eller något annat spännande på slutet!

9. Digitalt musikquiz
Saknar barnen att ha kul med kompisarna? Håll ett musikquiz via Messenger eller Skype. Förbered en låtlista med barnens favoriter, tryck på play och låt barnen gissa vilken låt det är. Stäm in i skönsång och dansa tillsammans.

10. Måla & rita världens längsta tavla
Fixa en pappersrulle med ritpapper och rulla ut på golvet. Ge varandra grandiosa artistnamn och sätt igång. Kanske upptäcker ni en ny konstform!

På hälsoföretaget Yogobe vill man att sportlovet skall vara fyllt med aktivitet och rörelse för alla barn. Under sportlovsveckorna kan barn och föräldrar därför ta del av både roliga, aktiva och avslappnande barnklasser online helt gratis. Skärmar behöver inte ge stillasittande, utan kan vara ett bra redskap för familjer att röra på sig tillsammans. Eller för att vila och slappna av efter uteleken. Playlisten Sportlovsyoga för alla barn är gratis och finns tillgänglig t om vecka 11.