Webblansering 8 december: 2 x Champagne i världsklass - Taittinger Comtes de Champagne

Champagnehuset Taittinger var bland de allra första att skapa en prestigevariant av sitt vin. Året var 1952 och de ädla bubblorna fick namnet Comtes de Champagne. 8 december webblanserar vi det eftersökta vinet i två versioner, en Blanc de Blancs och en rosé i mycket begränsad volym.

Ursprunget till Taittinger är vinhuset Forneaux & Cie som grundades redan 1734. Det förvärvades för snart hundra år sedan av familjen Taittinger. Idag är det fjärde generationen av familjen – syskonen Vitalie och Clovis – som leder verksamheten och skapar uppskattade varianter av husstilen som präglas av friskhet, finess och elegans. Högst upp på kvalitetsstegen tronar Comtes de Champagne ”Greven av Champagne”, ett hyllat prestigemärke som är en vinupplevelse långt utöver det vanliga.

Blanc de Blancs…
Alla druvorna till Blanc de Blancs kommer från fem byar med Grand Cru-status: Avize, Chouilly, Cramant, Mesnil-sur-Oger och Oger. Man använder bara must från den första, mycket långsamma pressningen och 5 procent av vinet får mogna några månader på ekfat för att öka komplexiteten, en tredjedel av faten är nya, resten ett och två år gamla. Vinet genomgår malolaktisk jäsning. Det färdiga vinet får sedan vila många år på sin jästfällning före degorgering. Årgång 2012 började tveksamt med frost och hagel men allt reddes upp med hjälp av värmen som kom i augusti. Skörden blev mindre än vanligt men gav druvor av toppkvalitet. 2012 anses vara av samma klass som succéårgången 2008.

Taittinger Comtes de Champagne Blanc de Blancs 2012
1 995 kr | Nr 93149 | 750 ml | 720 flaskor

Ursprung: Champagne
Druvor: Chardonnay
Karaktär: Champagne med toner av Williamspäron, aprikoser, nougat, mandlar, brioche och citrus. Smaken är torr och frisk med angenäm mineralsälta och långt avslut.
Passar till: Fisk och skaldjur av högsta klass. Gärna gratinerade ostron, eller hummer.

… eller Rosé
En unik Champagne byggd av druvor från byar med Grand Cru-status. Pinot Noir kommer från Montagne de Reims där 15% utgör stilla rött vin från Bouzy och Chardonnay från Avize, Chouilly, Cramant, Mesnil-sur-Oger och Oger. Endast vin från den första långsamma pressningen används. Vinet genomgår malolaktisk jäsning. Det färdiga vinet har lagrats på butelj mer än tio år före degorgeringen. Årgång 2009 bjöd på idealiska väderförhållanden som gav perfekt mogna druvor med syra och fruktsötma i balans. OBS! Endast 90 flaskor.

Taittinger Comtes de Champagne Rosé 2009
2 495 kr | Nr 93115 | 750 ml | 90 flaskor

Ursprung: Champagne
Druvor: Pinot Noir 70%, Chardonnay 30%
Karaktär: Champagne med harmonisk textur och fin krämighet. Doften är stor och inbjudande med toner av mogna röda bär som moreller, smultron och hallon. Smaken är torr med inslag av persika, hallon, kanderade citrusfrukter och rostat bröd. Vinet har frisk syra och stor mineralitet och eftersmaken är lång och intensiv.
Passar till: Fina fiskrätter och skaldjur, ostar som krämig Chaource eller nötig Comté.