Tillfällig lansering 26 januari: Cirelli bjuder på spännande EKO-vin från Abruzzerna

Cirellis ekologiska Collina Biologica på Abruzzernas lokala druva Montepulciano har Sverigepremiär 26 januari.

Montepulciano d´Abruzzo är namnet på en druva och ett vin från regionen Abruzzerna som ligger mitt i Italien, med Adriatiska havet som gräns i öster. Abruzzo är en underbart vacker region som domineras av det höga bergsmassivet Gran Sasso i bergskedjan Apenninerna. Glesbefolkat och med orörd natur och ett klimat som bjuder på stor temperaturskillnad mellan natt och dag – vilket får vindruvorna att packas med smak.

Här växte Francesco Cirelli upp och hans mor- och farföräldrar lärde honom att älska det enkla livet på landet. Han lämnade dock landsbygden, skaffade sig en utbildning och hamnade i vinbranschen som exportchef för olika, större vinproducenter i Italien. Men han kunde inte glömma sin barndoms gröna uppväxt eller när han var med farfar i vingårdarna. 2003 slöt han cirkeln, återvände till landet, köpte 22 hektar vinmark och slog sig på ekologisk vinodling.

Druvorna till hans röda vin Collina Biologica som finns i butik från 26 januari kommer från vingårdar på böljande kullar med kalkrik lerjord som ger utmärkta förutsättningar för vinodling och producerar druvor som luften från Adriatiska havet håller friska och fria från skadedjur. Med så få ingrepp som möjligt av människor och teknik skapar Francesco Cirelli riktigt terroirpräglade viner. Efter försiktig krossning jäser druvorna med sin naturliga jäst i rostfria tankar och det färdiga vinet lagras fyra månader på tank för att bevara den fina fräschören. Servera det gärna några grader under rumstemperatur så kommer det allra bäst till sin rätt.

Druvor: Montepulciano d´Abruzzo

Karaktär: Medelfylligt vin med mjuka tanniner och frisk, matvänlig syra. Smaken är frisk och fruktig med inslag av röda körsbär, plommon, grillad citron och färska örter.

Passar till: Krämiga pastarätter, charkuterier, pizza, smakrika ostar eller vegetariska rätter som auberginegratäng – Melanzane alla parmigiano.

Agricola Cirelli La Collina Biologica Montepulciano d'Abruzzo 2022
179 kr | 750 ml | Nr 94940 | TSV lansering 26/1-2024 | 6000 flaskor