Tillfällig lansering 21 oktober – Chablisienne Chablis 1er Cru Fourchaume 2020: Hyllad Chablis åter i butik i ny fräsch årgång

La Chablisienne är kända för sina högklassiga viner med fin mineralitet. Förra årgången av deras 1er Cru-vin Fourchaume blev en succé som sålde så bra att vinet nu kommer tillbaka i det tillfälliga sortimentet, i den nya årgången 2020.

Nästa år är det 100 år sedan ett antal småodlare i Chablis gick samman i kooperativet La Chablisienne för att möta de kärva tiderna efter första världskriget. Resultatet blev minst sagt lyckat. I rask takt ökade antalet medlemmar och lika snabbt höjdes kvaliteten på vinerna. Idag äger man en fjärdedel av all vinmark i Chablis och står i främsta ledet när det gäller kvalitet i förhållande till pris längs hela skalan från Petit Chablis till Grand Cru.

Årgång 2020 liknar ingen annan och bjöd på minst sagt skiftande väder. En mild vinter följdes av frostangrepp och våren följdes i sin tur av en het sommar, där bristen på regn bromsade mognaden och minskade skördens storlek. Allt är väl som slutar väl, brukar det heta, och den rekordtidiga skörden som inleddes 24 augusti gav friska, smakrika druvor.

2020 håller hög kvalitet och är en klassisk årgång som utmärks av sin fina fräschör och utmärkt mineralitet.

La Chablisienne Chablis 1er Cru Fourchaume 2020 | 319 kr | Nr 90056 | 750 ml | 1 800 flaskor
1er Cru-vingården Fourchaume är med sina 132 hektar den största och kanske mest kända av alla. Odlingarna ligger strax norr om staden Chablis, på högra stranden av floden Serein, som delar distriktet. Jordmånen är Kimmeridge och lerrik kalksten. Snittåldern på stockarna är 25 år. Efter avstjälkning pressas druvorna och får jäsa och genomgå malolaktisk jäsning i ståltankar och på franska ekfat. Det färdiga vinet lagras 12 månader på sin jästfällning i tank och på fat.

Ursprung: Chablis
Druvor: Chardonnay
Karaktär: Ett friskt, fruktigt och mineraldrivet vin med härlig elegans och inslag av grönt äpple, citrus, mineral och örter. Lång, balanserad, mineralpräglad eftersmak.
Passar till: Perfekt vin till lättare rätter av fisk och skaldjur.