Taittinger lanserar prestigechampagne - Comtes de Champagne från årgång 2011

Taittinger lanserar prestigechampagne - Comtes de Champagne från årgång 2011

10 november lanseras Taittingers prestigechampagne Comtes de Champagne Blanc de Blancs 2011 i begränsad upplaga på Systembolaget. Champagnen tillverkas endast under de årgångar som den ytterst höga kvaliteten kan uppnås.

Sedan lanseringen av Comtes de Champagne Blanc de Blancs år 1952 har Taittingers prestigechampagne endast tillverkats vid 38 tillfällen. Den senaste gången var 2008 och nu är det dags för efterföljaren från 2011. Förutsättningarna under odlingssäsongen var ovanliga och oförutsägbara. En värmebölja i augusti medförde att skörden fick påbörjas rekordtidigt och dessutom ske vid två olika tillfällen. Under det andra skördetillfället var förhållandena dock perfekta för Chardonnay vilket möjliggjorde produktionen av Comtes de Champagne.

– Det känns otroligt roligt att Taittinger lyckades skapa ännu en legendarisk årgång av Comtes de Champagne trots de stora utmaningarna med vädret under 2011. Det handlade om att hitta en perfekt timing vilket man lyckades med till slut, säger Lotta Lidén som är VD på vinimportören Wine Affair. Resultatet är ett samlarobjekt i en ännu mer begränsad upplaga än vanligt.

Druvorna till Comtes de Champagne kommer från Grand Cru-byarna Avize, Chouilly, Cramant, Oger och Mesnil-sur-Oger som alla ligger i Côte-de-Blanc. Taittinger använder endast juice från den första pressningen i sin prestigechampagne. Efter buteljeringen lagras vinet på sin jästfällning innan det släpps på marknaden. Comtes de Champagne 2011 kan avnjutas redan nu men fortsätter att utvecklas i flaskan under flera decennier.

Comtes de Champagne Blanc de Blancs 2011 är ett förföriskt vin med toner av mandarin, persika, brioche, rostade hasselnötter och med en touch av söta kryddor så som anis och ingefära. Texturen är elegant och balanseras med en mjuk och fin mousse. Fin fräschör och frisk syra med inslag av citrusfrukt och markerad mineralitet. Långt och friskt avslut med en angenäm mineralsälta som är karakteristiskt för just Côte des Blancs.

Lanseringen av Comtes de Champagne 2011 sker 10 november i Systembolagets beställningssortiment. Priset är 1 595 kronor och artikelnumret 53874.