Taittinger lanserar Comtes de Champagne Rosé 2008 i ytterst begränsad upplaga

Taittinger lanserar Comtes de Champagne Rosé 2008 i ytterst begränsad upplaga

2 december släpps 90 flaskor av Taittingers prestigechampagne Comtes de Champagne Rosé 2008. Det är husets mest sällsynta vin och produktionen är ytterst begränsad. Av årgång 2008 som anses vara en av de allra bästa producerades endast 6 000 flaskor. Comtes de Champagne Rosé 2008 rankas som en av världens bästa champagner.

Comtes de Champagne Rosé är Taittingers mest sällsynta vin. Druvorna som skördades 2008 var perfekta och årgången klassas som en av de allra bästa. Taittingers prestigeviner produceras bara de år som förhållandena är som allra bäst. Med endast 90 flaskor att fördela ut i Sverige gäller det att sätta alarmet för web-lanseringen 2 december kl 10.00.

Druvorna till Comtes de Champagne Rosé kommer från ett fåtal Grand Cru byar i Côte de Blanc och Montagne de Reims. Odlingssäsongen 2008 var tidvis ganska kylig och med begränsad nederbörd. Ett soligt september bidrog till en perfekt druvmognad som resulterade i hög koncentration och smak. Förutsättningarna under skörden var perfekta vilket gör Comtes de Champagne Rosé 2008 till ett av de bästa vinerna som Taittinger någonsin producerat.

– Comtes de Champagne Rosé är verkligen en unik champagne från en legendarisk årgång. Upplagan är dock extremt begränsad och efterfrågan förväntas vara mycket hög, säger Lotta Lidén som är vd på vinimportören Wine Affair. Det gör champagnen till ett värdefullt samlarobjekt för alla som lyckas komma över en flaska.

Taittinger grundades på 1730-talet och är den tredje äldsta champagneproducenten. Det ger vinhuset tillgång till flera av de absolut främsta Grand Cru-lägena i Côte des Blancs för sin Chardonnay och Montagnes de Reims för Pinot Noir. Vinet utgörs av 30% Chardonnay och 70 % Pinot Noir varav 12% stilla vin producerat av Taittinger själva från det bästa Grand Cru-läget i Bouzy.

Comtes de Champagne Rosé 2008 presenterar en perfekt kombination av fräschör och koncentration. En Champagne full av energi men samtidigt balanserad och elegant. Här hittar vi toner av brioche och röda bär, så som hallon och körsbär. I vinet finns även en påtaglig mineralton samt en förnimmelse av lakrits. Avslutningen är frisk och lång med en behaglig mineralsälta. Champagnen kan med fördel luftas i samband med serveringen där glaset gärna får ha en större kupa som låter vinet andas samt nå rätt temperatur.

Lanseringen av Comtes de Champagne Rosé 2008 sker 2 december 10:00. Priset är 2 395 kronor och artikelnumret 9236101.