Stjärnproducenten Pereladas nya vinanläggning är unik i Europa. Toppbetyg för hållbarhet – skapad för exceptionella viner

Nyskapande arkitektur inbäddad i naturen och samtidigt fylld av tekniska lösningar. Pereladas nya vinanläggning sätter en ny standard för hela Europa och har redan fått världens högsta miljöutmärkelse för långsiktig hållbarhet. Det är en vinanläggning skapad i samklang med miljön med målet att lyfta Pereladas viner från förnämliga till fantastiska.

DO Empordà i nordöstra hörnet av Spanien intill franska gränsen är landets äldsta ursprungsbetecknade vinregion. Här startade familjen Suque-Mateu sin vinproduktion 1923 och blev snabbt ledande i området. De skiftande jordarna gav fantastiska förutsättningar och redan från starten hade man ambitionen att lyfta fram inte bara sina egna viner utan också distriktet Empordà. Nästa år fyller Perelada 100 år och det jubiléet får en flygande start när man redan nu öppnar sin nya vinanläggning för allmänheten. Planerna tog sin början för drygt tjugo år sedan, själva byggnationen har tagit tre år och kostnaden har landat på motsvarande närmare en halv miljard svenska kronor. På köpet har man blivit miljöpionjärer av rang. Utmärkelsen LEED Gold Certification är man om ensam i Europa och den bekräftar den höga standarden av långsiktig hållbarhet med minimal inverkan på omgivningen när det gäller konstruktion, drift och underhåll.

Samspel med naturen
Pereladas nya vinanläggning är ett tekniskt och arkitektoniskt mästerverk designat den lokala arkitektfirman RCR Arquitectes som även har belönats med Pritzkerpriset. Ett pris som brukar kallas arkitekternas Nobelpris. Det är som om vinanläggningen har bäddats in i naturen i en nästan omärklig, böljande vågrörelse i samspel med de gamla, befintliga byggnaderna. En nivåskillnad på tio meter gör det möjligt att hantera hela processen från druva till vin med hjälp av tyngdlagen. Konstruktionen vilar på 538 pelare som når ett djup av åtta till tjugo meter, 331 av dem har rollen av värmeväxlare för att reglera temperaturen, vilket minskar energibehovet kraftigt. Man har skapat en helhetslösning för vattnet med hjälp av en reservoar för regnvatten på 700 kubikmeter. All elektricitet kommer från förnybara källor och anlagda grönområden skapar kylande skugga. Listan kan göras mycket längre, men sammanfattningsvis så har ingen möda sparats för att få anläggningen att samspela med naturen.

Viktigast är förstås vinerna
Målet med hela satsningen är att lyfta fram Empordàs potential att ge stora viner och att lyfta Pereladas viner ”från excellenta till exceptionella”, för att citera Pereladas chefsvinmakare sedan trettio år, Delfi Sanahuja.

Druvorna från de 150 hektaren vinodlingar av varierande jordmån kyls direkt vid ankomsten, och temperatur och fuktighet kontrolleras genom hela processen. Anläggningens nivåskillnad på tio meter gör att all förflyttning sker med tyngdlagens hjälp med ett minimum av mekanik. Ett nytt finurligt system gör överpumpning möjlig utan hjälp av slangar och pumpar, samtidigt som man hanterar den koldioxid som bildas vid jäsningen. 188 tankar av olika storlek gör det möjligt att vinifiera varje odlingslott separat för att maximera karaktären och ursprunget.

De allra finaste vinerna hanteras i en del av anläggningen som går under namnet Templet. Den speciella takbelysningen här formar en gloria och ger en spännande mystisk känsla. Här finns ett stort antal betongtankar och ekfat av varierande storlek som gör att man kan experimentera för att hitta exakt rätt lagring för varje vin. I Templet hanteras Pereladas signaturviner som Finca Malaveïna och Gran Claustro, tillsammans med de speciella viner som forskats fram av vinmakarteamet och som går under namnet Ex Ex (Exceptional Experiences).

Perelada var redan tidigare ett spännande besöksmål med femstjärnigt hotell, berömd golfbana och högklassiga restauranger och inte minst slottet Castillo Perelada där man arrangerar kulturevenemang, utställningar och konserter med världsartister som Dionne Warwick, Rufus Wainwright, Julio Iglesias, Melody Gardot, Liza Minelli och Placido Domingo. Det mousserande vinet Cava Stars som har varit en succé i Sverige är ursprungligen skapat som en hyllning till dessa stjärnor.

Det nya vineriet ger ytterligare möjligheter till upplevelser för den vinintresserade. Här kan man följa hela processen steg för steg och naturligtvis prova vinerna. Något alldeles extra är en mat- och vinprovning på nya vinbaren Celler 1923, döpt efter året då egendomen grundades och skapad i samarbete med mästerkocken Paco Pérez som sammanlagt samlat på sig fem stjärnor i Guide Michelin för tre av sina restauranger. På Celler 1923 serveras traditionella katalanska rätter i perfekt matchning med vinerna från Perelada.

Pereladas viner på Systembolaget:

Mousserande
Perelada Cava Stars Brut Organic 2020 | 119 kr | Nr 72601 | 750 ml | FS

Cava Perelada Brut | 79 kr | Nr 50670 | 375 ml | FS

Cava Perelada Brut Reserva | 120 kr | Nr 77219 | 750 ml | BS

Perelada Cava Stars Brut Nature Reserva 2017 | 269 kr| Nr 52015 | 1500 ml | BS

Gran Claustro Cava Brut Nature Reserva 2016 | 279 kr | Nr 56912 | 750 ml | BS

Röda
Cap de Canons 2021 | 149 kr | Nr 52386 | 750 ml | BS

5 Finques Reserva 2017 | 189 kr | Nr 73672 | 750 ml | BS

Finca Malaveïna 2018 | 249 kr | Nr 71903 | 750 ml | BS

Vill du läsa mer om Perelada och den nya vinanläggningen? Klicka här!