Spännande sydafrikansk Sverigepremiär 1 mars - Fairtrademärkta Rooted Cinsault

Spännande sydafrikansk Sverigepremiär 1 mars - Fairtrademärkta Rooted Cinsault

Det finns ett nyvaknat intresse för viner från Sydafrika. Där når producenter med sikte på etisk produktion framgångar med nya och oväntade val av druvor. En spännande nyhet i Systembolagets fasta sortiment är Rooted Cinsault som är fairtrademärkt och kommer i lättviksflaska. Perfekt för den som vill njuta av vin med gott samvete.

Cinsault är inte den första druva man kommer att tänka på när det gäller sydafrikanskt vin. Eftersom den tål värme och ger rejäl skörd hade den länge en undanskymd roll som populär utdrygningsdruva i olika blandningar. Den var dessutom känd som den ena föräldern till Sydafrikas nationaldruva Pinotage.

För tio år sedan kom de första kvalitetsvinerna från Swartland av Cinsault från gamla stockar och de satte stenen i rullning. Allt fler började ta Cinsault på allvar och ge druvan den omsorg den förtjänade, genom begränsat skördeuttag och omsorgsfull vinifiering. Resultatet blev allt bättre viner där de fina, nästan parfymerade nyanserna av röda bär som är druvans kännetecken verkligen kom till sin rätt.

Bottelary Cellars som skapat Rooted ligger i Swartland, nära det vackra Paardeberg Mountain och har lagt fokus på att producera vin på ett etiskt och hållbart sätt. Rooted är märkt Fairtrade, en etisk certifiering av produktion i fattiga länder. Hela processen är granskad för att garantera arbetsvillkor och mänskliga rättigheter för de som arbetar med odling av druvorna och med tillverkning av vinet. Rooted säljs i en lättviktsflaska av glas för att minska det totala koldioxidavtrycket och är Bottelary Wine Cellars första lansering i Sverige när det tar plats i fasta sortimentet 1 mars. Vinet är ett av få viner som direkt kvalar in som hållbart val i Systembolagets nya hyllmärkning.

Rooted är en druvren Cinsault från stockar som vuxit i blandad jordmån av nedbruten granit, skiffer och lera. De avstjälkade druvorna har jäst i temperaturkontrollerade ståltankar. 90 procent av vinet har lagrats på tank, resterande tio procent har vilat åtta månader på två år gamla, 300-liters franska ekfat.

Rooted är ett fruktigt och blommigt vin med inslag av körsbär, hallon, örter, kryddor, rosor och sötlakrits. Eftersmaken är frisk, fruktig och kryddig. Servera – gärna lite svalt - till rätter av nöt, lamm eller kyckling, eller till vegetariska rätter.

Bottelary Wine Cellars Rooted Cinsault 2021/ 99 kr/ Nr 93169