Piemonte Barbera – nyhet med hållbarhet i fokus

Piemonte Barbera – nyhet med hållbarhet i fokus

Paolo Sartirano är mannen bakom San Silvestro som idag är en av de främsta producenterna av ekologiskt vin från Piemonte och hållbar odling. Regionen har historiskt mest odlat konventionellt men redan för 15 år sedan såg Paolo vilka värden hållbar odling kunde bidra med. Efter fler lyckade lanseringar i Sverige släpps nu en Barberabox där kvalitet och hållbarhet är i fokus. San Silvestro har certifieringen Equalitas som visar att man tagit ett helhetsgrepp kring hållbarhet, inte bara kring odlingen men också hela företagets verksamhet.

Piemonte Barbera Bag-in-Box har en frisk och fruktig smak med inslag av körsbär, röda bär och örter. Familjen Sartirano har vårdat marken och vinrankorna i generationer och precis som sina förfäder njuter de av sitt vin till klassiska pastarätter, pizza, variationer av kyckling och ljust kött, vegetariska rätter, krämiga ostar och charkuterier.

Piemonte Barbera 2021
299 kr | nr 5930408 | 3 liter BiB | alk 13%

• Hållbarhetscertifierad genom Equalitas
  • Bag-in-box ger minst klimatavtryck av alla vinförpackningar (källa: Systembolaget).

Equalitas – en treklöver för långsiktig hållbarhet i vinvärlden
Allt fler vinälskare låter begreppet hållbarhet spela roll i valet av vin. Och det finns idag en mängd märkningar som ska göra det lättare att hitta viner som är i alla avseenden hållbara från vinranka till det färdiga vinet.

Ett av dem är Equalitas, den italienska vinnäringens stora satsning på hållbarhet som visas med ett grönt märke med symbolen 3E, där E står för de engelska orden Environmental, Ethical och Economic (miljö, etik och ekonomi). Tanken är att alla tre faktorerna ska vara jämställda och i balans (equalitas är det latinska ordet för jämlikhet) för att nå bästa resultat.

Certifieringen är omfattande och rymmer strikta regler för allt från odlingens utsläpp av koldioxid, till användningen av kemikalier, bevattning, ogräshantering och gynnandet av biologisk mångfald mm. Men här finns också etiska regler som ser till att arbetsvillkoren för personalen är rimliga och rättvisa. Även ekonomin styrs för att säkerställa att investeringar och satsningar tar hänsyn till långsiktig hållbarhet.

Hela det omfattande regelverket finns på organisationens hemsida för den som vill veta mer.