Nyheter i fasta sortimentet 1 juni: Krispig sydafrikansk Chenin Blanc och picknickvänlig rosé på burk

Våra två nyheter som lanseras i Systembolagets fasta sortiment 1 juni är en hyllning till sommaren. Från Sydafrika kommer ett friskt, fruktigt vitt med Chenin Blanc i huvudrollen – det fjärde vinet i succéserien ”Rooted”. Australien levererar rosa bubblor i klimatsmart och picknickvänlig burk.

Fjärde vinet i hyllad serie
Tre viner finns sedan tidigare på butikshyllorna i populära serien Rooted från sydafrikanska producenten Bottelary Wine Cellars (en Cabernet, en Cinsault och en Grenache Blanc). Nu kommer ett fjärde vin där Sydafrikas främsta vitvinsdruva Chenin Blanc spelar huvudrollen. Druvorna kommer från Coastal Region och vinet är klassat som ett av Systembolagets mest hållbara drycker (certifierat med både IPW och Wieta) vilket innebär att man visat största omsorg om såväl odling som medarbetare. Chenin Blanc har både jäst och lagrats på franska 500-liters ekfat i nio månader, medan vinet från de kompletterande druvorna lagrats på ståltank. Det färdiga resultatet är ett fruktigt och smakrikt vin.

Rooted Winemaker's Selection
Chenin Blanc, Grenache Blanc, Roussanne | 129 kr | 750 ml | Nr 4699
Ursprung: Coastal Region
Druvor: Chenin Blanc (65%), Grenache Blanc (25%), Roussanne (10%)
Karaktär: Friskt och fruktigt vin med inslag av gula äpplen, apelsin, honungsmelon, vanilj och bivax. Härlig syra och lång eftersmak med inslag av fat.
Passar till: Fisk, skaldjur och fågel. Gott till en matig sallad med tonfisk och till vegetariska grytor.

Charmiga bubblor på burk
Jordbrukarfamiljen Fowles har gjort vin i generationer. De äger 150 hektar vinmark i svala Strathbogie Ranges i distriktet Victoria nordost om Melbourne. Deras rosa bubbel Ginger Prince levereras i praktisk aluminiumburk som rymmer lika mycket som en halvflaska. Ett klimatsmart val då den går att panta och återvinna.

Ginger Prince består av en lika härlig som ovanlig blandning av fyra druvor, rödvinsdruvan Shiraz dominerar men får sällskap av de tre vita Riesling, Chardonnay och Vermentino. Alla druvor skördas lite tidigare än om man skulle gjort stilla vin. Allt för att bevara frisk syra och fin fruktighet. Varje druvsort vinifieras separat innan allt blandas och får en andra jäsning i ståltank under tryck för att skapa de charmiga bubblorna.

Ginger Prince Rosé Bubbles | 69 kr | 375 ml burk | Nr 7961
Ursprung: Victoria
Druvor: Shiraz (56%), Riesling (22%), Chardonnay (15%), Vermentino (7%)
Karaktär: Fruktig doft av solvarma smultron, röda vinbär och färska örter. Frisk smak med härliga bubblor och nyanser av rabarber, jordgubbar och hallon.
Passar till: Perfekt som aperitif och passar utmärkt till alla sommarens sallader, en maffig räksmörgås, vegetariska rätter, eller lättare rätter av fisk och skaldjur.