Munkarna hade rätt om terroir - nu är det bevisat!

Munkarna hade rätt om terroir - nu är det bevisat!

Catena Institute of Wine, grundat av Catena Zapatas vd, Dr. Laura Catena, har nyligen publicerat nya forskningsrön som nu obestridligt bevisar terroirens existens genom kemisk analys.

ForskningsrapportenTerroir and vintage discrimination of Malbec wines based on phenolic composition across multiple sites in Mendoza, Argentina från Catena Institute of Wine publicerades nyligen av Scientific Reports vilken är en världens mest citerade forskningstidsskrifter.

Vad har denna rapport för betydelse för vinkonsumenter?

1. Terroir existerar – Rapporten visar att effekten av terroir kan påvisas kemiskt. Vingårdslägen (parcelas eller crus) så små som mindre än en hektar går att identifiera med stor tillförlitlighet.

2. Årgången har betydelse – Rapporten är den första som jämför fyra olika terroirer över tre årgångar (2016, 2017, 2018) och kan identifiera årgången med 100% tillförlitlighet.

3. Munkarna hade rätt –Vinskribenten Hugh Johnson definierade en Cru som en homogen del av en vingård vars viner år efter år har visat sig ha en specifik kvalitets- och smakidentitet. Precis som både Benedictmunkarna och de Cistercianska munkarna kom fram till när de gjorde klassificeringen av olika Crus, så visar rapporten att de olika vingårdslägen skiljer sig åt och går att identifiera.

Dr. Laura Catena nämner också att Mendoza, Argentina är en av få platser i världen där man kan uppleva vitt skilda terroirer alldeles i närheten av varandra. I Sverige kommer Systembolaget inom kort lansera flera av Catena Zapatas viner där man får chansen att uppleva hur just dessa olika växtplatser påverkar vinet.

Om Catena Institute of Wine
Catena Institute of Wine grundades 1995 av Dr. Laura Catena (vd för

Catena Zapata) med visionen att möjliggöra för argentinska viner att rankas bland de bästa vinerna i världen. Över de kommande 100 åren så ämnar Catena Institute of Wine att förbättra argentinska viner och dess vinregioner genom att tillgängliggöra de forskningsframsteg som de har uppnått tillsammans med dess globala samarbetspartners.

För mer information, besök gärna deras hemsida: www.catenainstitute.com