Moldaviskt vin gör äntligen comeback på Systembolagshyllan!

Moldaviskt vin gör äntligen comeback på Systembolagshyllan!

Moldavien är ett okänt vinland för många svenskar trots att det är det land med störst vinodlingar i förhållande till yta och ett av de länder med längst historia av vinproduktion. Detta är något som Systembolaget och Wine Affair nu hoppas kunna ändra på genom att för första gången någonsin släppa ett vin från Moldavien gjort enbart av druvan fetească neagră. Vinet Castel Mimi Grand Reserve fetească neagră, med artikelnummer 2613, kommer att lanseras den 1 juni för 89 kronor.

Castel Mimi är verkligen en klassisk producent i modern tappning som grundades redan 1893 av Constantin Mimi. Han var son till grekiska flyktingar, en nyskapande vinmakare och den siste guvernören i Bessarabien (historiskt område i östra Moldavien och södra Ukraina i det ryska imperiet). Castel Mimi blev då Moldaviens första chateau och Constantin fortsatte sina vinstudier i Montpellier i Frankrike där han bland annat inspirerades av viner från Bourgogne.

Han tog med sig sticklingar hem av druvan Aligoté som än idag är den mest odlade druvan i Moldavien. Tillbaka i Moldavien fortsatte han att utveckla Castel Mimis viner som snabbt fick stor internationell uppmärksamhet för sin goda kvalitet. I synnerhet efter att Tsar Nikolaj II av Ryssland, Rysslands sista Tsar, besökte Castel Mimi och lovordade dess viner. För oss svenskar så är det intressant att platsen för Castel Mimis chateau är bara några kilometer från platsen där kalabaliken i Bender ägde rum med den svenske kungen Karl XII i huvudrollen.

Castel Mimi ägs och drivs sedan slutet av 1990-talet av den moldaviska familjen Trofim där Cristina Frolov Trofim, tredje generationen vinmakare, är både VD för Castel Mimi och vald till direktör för den Moldaviska intresseorganisationen Wine of Moldova. Familjen har under 2000-talet investerat kraftigt i Castel Mimi för att återta platsen som en av Moldaviens modernaste och bästa vinproducenter.

Lanseringen av Castel Mimi 2019 sker 1 juni i Systembolagets ordinarie sortiment

Artikelnumret är 2613 och priset 89 kronor.