Mauro Veglio Barbera d´Alba 2021 – i butik 20 oktober! Njut av ungdomlig charm från Piemonte

Mauro Veglio tillhör de stora namnen i Piemonte. Han var en av männen bakom en modernare vinstil i området och hans Baroloviner räknas till de allra främsta. Nu lanseras Veglios yppiga och charmiga Barbera d´Alba – som gjord för att förgylla höstens värmande pastamiddagar! Vinet lanseras som tillfällig exklusiv lansering 20 oktober.

Historien börjar med Angelo Veglio som försörjde sig som ambulerande gårdsslaktare och salamitillverkare och drygade ut den magra kassan med att sälja persikor från sin lilla trädgård. Men om omständigheterna var små var drömmarna desto större och handlade om att äga en liten vingård. Trägen vinner och efter många års slit kunde han köpa en egen vingård i Gattera, i kommunen La Morra, i hjärtat av Barololand. Allt gick honom väl i händer och han kunde köpa vingården Cascina Nuova 1979. När Angelos krafter tröt tog en av hans tre söner över 1986, och den då 25-årige Mauro inledde en spännande resa mot allt bättre kvalitet. Han ingick i den grupp som började skapa en modernare stil av Piemonteviner.

Idag finns brorssonen Alessandro vid Mauros sida. Han är utbildad oenolog och drev tidigare en egen vingård. 2016 slog man samman ägorna och förfogar idag över 19 hektar vinmark i La Morra och Montforte d´ Alba. Huvudnumret är Barolo men man odlar inte bara Nebbiolo utan också Dolcetto och Barbera.

Älskar pasta och svamp
Barbera är vinet man dricker medan man väntar på att Barolon ska mogna, brukar det heta. Barbera är också det vin lokalbefolkningen själva väljer till sin pasta. Druvorna till Veglios Barbera d´Alba kommer från stockar som planterades i vingården Cascina Nuova i början av 2000-talet. Vinet macererar i 6–8 dagar i kontrollerad temperatur före den varsamma pressningen. Jäsningen sker i ståltank och varar i 20 dagar och vinet genomgår också malolaktisk jäsning. Lagringen sker i ståltank och vinet buteljeras utan klarning eller filtrering.

Mauro Veglios Barbera d´Alba i årgång 2021 är ett mycket charmigt vin, sammetsmjukt men med fin syra. Skapat för att njutas ungt (men går att spara några år).

”Servera det gärna svalt, vid 15–16 grader”, tipsar Mauro Veglio. ”Då kan du först njuta av friskheten och sedan uppskatta de fina aromer som utvecklas när temperaturen sakta stiger i glaset.”

Druvor: Barbera
Karaktär: Ungt och yppigt vin med frisk syra och toner av röd frukt som körsbär, hallon och plommon och med en finstämd mineralitet.
Passar till: Härligt krämiga pastarätter, gärna med svamp och grädde. Men också utmärkt till pizza eller charkuterier och lagrade hårdostar. Prova gärna till vegetariska rätter med inslag av tomat.

Mauro Veglio Barbera d´Alba DOC 2021 | 199 kr | 750 ml | Nr 94422