– Jag är otroligt glad och lättad. Rätterna har inspirerats av min uppväxt i franska Bretagne och min tid på restaurang Paul Bocuse, säger Louis som till vardags arbetar på restaurang Persona i Stockholm.

Louis Dupuy-Roudel vinner “Le Taittinger”

Den svenske representanten Louis Dupuy-Roudel vinner den prestigefyllda kocktävlingen “Le Taittinger” Prix International de Cuisine d’Auteur.

“Le Taittinger” är en internationell kocktävling som startade 1967 av Claude Taittinger för att stötta och lyfta unga kockar samt hylla det franska gastronomiska arvet. Tävlingen har genererat flera etablerade vinnare som Joël Robuchon och Bernard Leprince. I juryn hittar vi idel stjärnkockar som Dominique Crenn från trestjärniga Atelier Crenn i San Francisco och Eric Frechon från trestjärniga Epicure Le Bristol Paris. Totalt har juryn 17 stjärnor i Guide Michelin.

De tävlande fick i uppgift att leverera två rätter på fyra timmar. Först en tränad rätt med huvudråvarorna bleka och hummer och sedan en dessert på temat pâte à choux, vilken avslöjades först kvällen före tävlingen.

Som tränad rätt lagade Louis bleka, rimmad i lapsangte och rullad i aska, hummer inlindad i guanciale, fänkålspicklad gurka toppad av lätt rökt ostron, samt en quenelle av pilgrimsmussla, hummer, fingerlime och libbsticka. Vid sidan av serverades en krustad med potatiskräm, crudo på bleka, kaviar och friterad kombu. Till dessert bakade Louis en pâte à choux fylld med choklad, tryffel och vinägrett av confiterad tallolja och fingerlime.

– Ett utmärkt sätt att fusionera franska och svenska smaker, berättar Louis.

Louis är uppvuxen i franska Bretagne och har tidigare arbetat på bland annat franska stjärnkrogen Paul Bocuse i Lyon. Förutom äran vinner han en prischeck på 20 000 euro.

För frågor kontakta:
Lotta Lidén, Managing Director Wine Affair
Mail: lotta.liden@wineaffair.se

OM TAITTINGER
Vinhuset grundades som Fourneaux et Cie Maison de Champagne år 1734 och köptes av Pierre-Charles Taittinger på 1930-talet. I ägorna finns bland annat det ursprungliga slottet Marquetterie, flera av regionens främsta vingårdslägen samt en vinkällare i centrala Reims som grävdes ut på 300-talet av romarna. Idag är det syskonen Vitalie och Clovis som representerar den fjärde generationen Taittinger och framgångsrikt driver familjeverksamheten vidare. Utbudet av Champagne Taittinger i Sverige består av över tio olika sorters champagne. Från huschampagnen Taittinger Brut Réserve till prestige cuvéen Comtes de Champagne som bara tillverkas i små kvantiteter under exceptionella årgångar.
www.taittinger.com