Lagringsvin till fyndpris: Hyllad Bordeaux i ny toppårgång

Lagringsvin till fyndpris: Hyllad Bordeaux i ny toppårgång

I tider när allt blir dyrare är det glest mellan fynden även i vinvärlden. Desto roligare då att kunna presentera Les Hauts de Granget, en Grand Cru från Saint-Émilion i toppårgången 2018 för under två hundralappar. Guldmedalj och 96 poäng från engelska Decanter är fina bevis på den höga kvalitén.

Saint-Émilion är en appellation med odlingar kring den vackra lilla staden med samma namn. När den ekonomiska krisen slog till på 1930-talet kämpade många småodlare för sin överlevnad. Slottsherren Robert Villepigue (med bl a slotten Figeac och Cadet Piola) gick samman med sex odlare och bildade kooperativet Union de Producteurs de Saint-Émilion. Idag blomstrar verksamheten och de närmare 150 medlemmarna har över 700 hektar vinmark och producerar tillsammans 12 procent av allt vin från distriktet. De har med sina satsningar på hög kvalitet och långsiktigt hållbar odling nått stora framgångar.

Kooperativet levererar äkta Bordeauxnjutning men med en helt annan prislapp än vänstra strandens berömda lyxslott. Les Hauts de Granget är ett utmärkt exempel på deras kunnande och i fina, lagringsdugliga årgången 2018, som finns i Systembolagets fasta sortiment, har man fått fyndstämpel, guldmedalj och toppoäng för sitt vin.

Les Hauts de Granget är en Grand Cru som är baserad på distriktets huvuddruva Merlot (85%) i fint samspel med en dos Cabernet Franc (15%) som bidrar med friskhet och ökad komplexitet. Jäsning och skalmaceration sker i ståltank och det färdiga vinet lagras sedan på franska ekfat, hälften nya, hälften ett år gamla.

2018 var ett mycket bra år i Saint-Émilion som gav strålande viner med fin lagringskapacitet. Les Hauts de Granget är ett fruktigt och nyanserat vin med karaktär av rostade ekfat och med inslag av svarta vinbär, plommon, kakao, tobak, kaffe och ceder. Vinet är gott nu men går att lagra fem år eller mer. Dekantera gärna före servering.

Les Hauts de Granget passar utmärkt till rätter av lamm, nötkött eller vilt.

Les Hauts de Granget Saint-Émilion Grand Cru 2018 | 199 kr | 750 ml | Nr 3814

Decanter World Wine Awards 2021: Gold Medal 96 poäng
Ripe black cherry, blueberry, cedar and cinnamon on the nose. Full bodied with fine grained ripe tannins. Cabernet Franc helps to give some refreshing acidity that balances the depth of fruit concentration.