La Chablisienne firar 100 framgångsrika år!

La Chablisienne firar 100 framgångsrika år!

1923 var det dystra tider i franska Chablis och det var svårt för vinbönderna att försörja sig på sitt slit. Den framsynte prästen fader Balitrand föreslog att man skulle hjälpas åt genom att slå sig samman i ett kooperativ. Det blev starten på en verklig framgångssaga. En stenhård satsning på kvalitet har gjort La Chablisienne väl förtjänta av beteckningen ”Världens bästa kooperativ”.

Idag är Chablis ett distrikt med magisk klang hos världens vinälskare. Men för hundra år sedan var läget helt annorlunda. Frankrike led av första världskrigets efterverkningar och vinet från Chablis var anonymt och såldes billigt i bulk. Ett antal odlare nappade på fader Balitrands idé om att gå samman och hjälpas åt med produktion och försäljning. Idag 100 år senare är succén ett faktum och kooperativet har mer än 250 medlemmar som tillsammans förfogar över 1 200 hektar - en fjärdedel av all vinmark i Chablis - vilket gör dem till den största producenten och dessutom en av de allra bästa. Kvinnan som finns med på varje flaska hyllar och symboliserar de starka kvinnor som var med och lade grunden till La Chablisienne då de tog hand om odlingarna under de besvärliga krigsåren.

La Chablisienne Bourgogne Chardonnay i ny kostym
Lagom till 100 års-jubileet får nya årgången av La Chablisiennes Bourgogne Chardonnay ny etikett i samma stil som producentens övriga Chablis-viner. Vinet som sålde bra i beställningssortimentet fick för ett år sedan plats på hyllan i Systembolagets fasta sortiment. Druvorna till vinet kommer från varsamt odlade områden där Chardonnay-druvan fått mogna till perfektion. Vinet har en ren fin frukt, inslag av gröna äpplen, päron, citrus och mineral. Passar perfekt till lättare fiskrätter eller skaldjur.

Mest prisvärd?
Priserna på Bourgogne har på senare tid skjutit i höjden. La Chablisienne Bourgogne Chardonnay med priset 129 kr är en av de bäst prissatta vinerna från ursprunget.

La Chablisienne Bourgogne Chardonnay 2022
129 kr, nr 7461301, 750 ml, alk 12%