Guigal Tavel  - rosé med den rätta känslan

Guigal Tavel - rosé med den rätta känslan

Tavel är en appellation med närmast magisk klang. Här görs bara rosévin och ryktet är lika grundmurat som det för Rhônedalens främsta vinproducent Guigal. Kombinationen av de båda ger det förnämliga slutresultatet Guigal Tavel Rosé 2022 som nu får premiär i Systembolagets beställningssortiment.

Suget efter rosévin verkar bara öka vilket lett till ett minst sagt varierande utbud kvalitetsmässigt. Men det har samtidigt glädjande nog ökat intresset för seriöst producerat rosévin och i den grenen finns det få distrikt i världen som kan tävla med Tavel.

Här i södra Rhônedalen, strax norr om påvestaden Avignon, görs urtypen av riktigt rosévin. Druvorna – främst Grenache – når full mognad i det varma klimatet och ordentlig skalkontakt vid vinifieringen ger djupare färg och högre nivåer av tannin vilket ger matvänliga roséviner med unik karaktär. Vinerna härifrån tål att lagra några år till skillnad från enklare, lättare roséer. Tavel fick sin appellationsstatus redan 1936 och fick snabbt världsrykte för sina komplexa, fylliga och aromrika roséviner.

Toppfirman Guigal, som skapat fler 100-poängsviner än någon annan i vinvärlden, gör vin av högsta kvalitet i alla Rhônedalens appellationer. Deras rosé från Tavel håller absolut högsta klass och är ett seriöst vin som matchar det mesta i matväg. Druvorna kommer från stockar med en snittålder på 25 år och efter skörd får druvorna ligga med skalkontakt över natten innan de dras över till ståltank för jäsning. Det färdiga vinet lagras sedan sex månader på ståltank.

Druvor: Grenache (60%), Cinsault (15%), Clairette (10%), Syrah (10%) övriga druvor (5%)

Karaktär: Fylligt och strukturerat rosévin med mörk, laxrosa färg. Ursprungstypiskt med stor bärighet, sydfranska florala inslag och avslut med toner av färska örter.

Passar till: Det mesta i matväg, gärna grillat. Vattenmelonsallad som tillbehör är en perfekt matchning.

Guigals Tavel Rosé finns i Systembolagets beställningssortiment.

Guigal Tavel Rosé 2022 | 189 kr | 750 ml | Nr 55720