Gillar du vinerna från Château Bouscassé och Alain Brumont? Nu finns spännande nyheter att beställa!

Château Bouscassé och Château Montus är två viner skapade av vinlegenden Alain Brumont. Nu är det premiär på den svenska marknaden för ytterligare två viner signerade Brumont med den fantastiska druvan Tannat i huvudrollen. Från vingårdarna kring Château Bouscassé produceras, i mycket liten skala, två hantverksviner från olika terroir och med helt olika karaktär, men med en sak gemensam: högsta klass!

Alain Brumont fick ikonstatus och satte vinområdet Madiran i Sydöstra Frankrike på kartan när han lyckades tämja den tanninrika druvan Tannat och slog ut viner med betydligt högre prislapp i blindprovningar.

Brumont förfogar över många olika typer av terroir och genom åren har varje jordlott kartlagts minutiöst. I grunden handlar det om fyra olika sorters lera, som ger viner av helt olika karaktär, vilket de nya vinerna visar med all tydlighet.

Argile – röd lera, mjukare vin
Argile är en blend av hälften Tannat och lika delar Cabernet Franc och Cabernet Sauvignon från två odlingslotter på en liten kulle som har en ovanlig jordmån med röd, järnhaltig lera. Druvorna härifrån ger vinet extra rikedom, rondör och elegans. Vinet är av fina årgången 2015 men är fortfarande bara i början av sin mognad.

Argile har macererat 3–6 veckor och sedan jäst i temperaturkontrollerade tankar i 28 grader. Vinet har genomgått malolaktisk jäsning i ekfat och sedan lagrats 14–15 månader på fat av fransk ek, varav en tredjedel nya.

Argile har en mycket elegant och balanserad doft av blodapelsin och kanderad röd frukt. Fin balans, avrundade tanniner och friskt avslut. Passar utmärkt till rätter av anka, fläsk, eller kalv och till vegetariska rätter, gärna med svamp.

Château Bouscassé Argile Rouge 2015 | Nr 55746 | 229 kr | Beställningssortimentet

Menhir – gul och grå lera i perfekt balans
Menhir är en unik terroir i Madiran. Ordet betyder ”stor sten” på den lokala dialekten och i vingården på 3,8 hektar finns stenblock på många ton som vilar i gul lera, en jordmån som passar Tannat. Den östra delen av vingården består av grå lera (som i franska Pomerol) med ett ordentligt kalklager, en ypperlig jordmån för Merlot.

Kombinationen hälften Tannat, hälften Merlot i Menhir är inspirerad av de Merlotbaserade, berömda ”super tuscan- vinerna”, berättar Antoine Viery som idag leder arbetet i vingårdarna och i vinkällaren hos Brumont. Framställningen är ovanlig. Merlot mognar två veckor före Tannat, Den skördas för hand och lagras i kylhus tills det är dags att skörda Tannat. Då låter man de kylda druvorna komma upp i temperatur och varvar dem med Tannat – lager för lager som i en millefeuille-tårta – innan man pressar dem tillsammans.

Det färdiga vinet macereras i 3–6 veckor och jäser sedan i temperaturkontrollerade tankar. Den malolaktiska jäsningen äger rum i nya ekfat och det färdiga vinet lagras på sin jästfällning i 14 månader på franska ekfat, varav hälften nya. Resultatet är ett vin som kombinerar den överdådiga frukten från Tannat med sammetsstrukturen från Merlot.

Menhir har stor och komplex doft av blå frukter och bär, ek, läder, tryffel och svamp. Smaken är fruktig med inslag av björnbär, svarta vinbär och katrinplommon. Servera till kraftiga kötträtter, gärna med lite feta tillbehör som gräddsås eller potatisgratäng för att matcha tanninerna.

OBS! Vinet finns i två årgångar, båda med begynnande mognad.

Château Bouscassé Menhir 2007 | Nr 55745 | 295 kr | Beställningssortimentet

Château Bouscassé Menhir 2010 | Nr 55744 | 349 kr | Beställningssortimentet

Glöm inte ”vanliga” Château Bouscassé
Det är kul med nyheter, men glöm inte den vanliga versionen av Château Bouscassé. Extra kul är att prova den parallellt med de två nykomlingarna.

Château Bouscassé har blivit en uppskattad storsäljare och en favorit hos alla som gillar ett friskt och kraftfullt rödvin. Det är en blandning av Tannat, Cabernet Franc och Cabernet Sauvignon. Tannat har vuxit i gula lerjordar, blandad med kalksten, de övriga druvorna i vit lerjord blandad med kalksten. Vinet har ett fint inslag av druvor från gamla stockar, de äldsta är upp mot 100 år!

Efter maceration jäser vinet i temperaturkontrollerade tankar och genomgår malolaktisk jäsning på ekfat. Det färdiga vinet lagras 14 månader på sin jästfällning på ekfat, varav 30-50 procent nya.

Château Bouscassé har frisk och balanserad karaktär med komplexa aromer av blå frukt som plommon och svarta vinbär, torkade blommor, lakrits, kakao och cederträ. Servera till kraftiga kötträtter med gräddig sås eller potatisgratäng för att möta tanninerna. Idealiska kombinationen är steak minute, pommes frites och bearnaisesås!

Château Bouscassé 2017 | Nr 2204 | 169 kr | Fasta sortimentet