Fem vinfavoriter till tillfälliga sortimentet i höst

Fem vinfavoriter till tillfälliga sortimentet i höst

Under september och oktober återlanseras fem favoriter i det tillfälliga sortimentet på Systembolaget. Vinerna kommer från topp-producenterna La Chablisienne, Louis Jadot, E. Gugial, Le Riche samt Ridge Vineyards och släpps i begränsad upplaga.

Under hösten, med start i september, sker de årliga lanseringarna av fem viner från kända vinhus i Frankrike, USA och Sydafrika. Släppen som sker i det tillfälliga sortimentet på Systembolaget har begränsade upplagor på mellan 1 500 och 6 000 flaskor.

Le Riche Cabernet Sauvignon 2018

Vinet tillverkas i Stellenbosch i Sydafrika på 100 procent Cabernet Sauvignon som fått ligga 24 månader på ekfat varav 30 procent ny ek. Le Riche Cabernet Sauvignon är en blandning av druvor från de svalare grussluttningarna mot False Bay samt de rika granitjordarna runt Stellenbosch för en perfekt balans. Varje vinfält vinifieras separat för att utveckla deras unika karaktär och skapa en komplexitet till den färdiga blandningen.

I doften finns körsbär, plommon och vinbär tillsammans med vilda örter och nyvässade blyertspennor. Smaken är fruktig och fyllig med lång eftersmak.

Pris: 199 kronor
Artikelnummer: 9116001
Lanseringsdatum: 7 september
Antal flaskor: 6 000

La Chablisienne Chablis 1er Cru Fourchaume 2019

Från kooperativet La Chablisienne kommer en Chablis Premier Cru som odlats på jordmånen kimmeridigien. Den genomsnittliga åldern på vinrankorna är 25 år. Druvorna har genomgått en malolaktisk jäsning på både tank och på fat med en total lagringstid på cirka ett år.

Den långa smaken uppvisar en tydlig mineralitet, vita frukter samt en mjuk kryddighet.

Pris: 299 kronor
Artikelnummer: 9005601
Lanseringsdatum: 21 september
Antal flaskor: 1 500

Louis Jadot Chateau des Jacques Moulin-à-Vent "Champs de Cour" 2019

Från den legendariska Bourgogneproducenten Louis Jadot kommer en Beajoulais från egendomen Chateau des Jacques i Moulin-à-Vent. Jordmånen är granit och druvan 100 procent Gamay. Druvorna plockas och sorteras för hand, avstjälkas och får macerera långsamt under 3-4 veckor. Jäsningen sker utan tillsatt jäst med regelbunden nedtryckning och överpumpning av skalmassan. Efter fermentering får vinet mogna 12 månader på ekfat.

I smaken finns eleganta mjuka tanniner och inslag av röda bär, örter och florala toner.

Pris: 199 kronor
Artikelnummer: 9048101
Lanseringsdatum: 21 september
Antal flaskor: 4 800

Ridge Vineyards Lytton Estate Petite Sirah 2018

Ridge Lytton Estate Petite Sirah kommer från Dry Creek Valley i Sonoma County i USA. Druvblandningen består av 97 procent Petite Sirah och 3 procent Zinfandel.

Vinmakandet sker enligt en filosofi med minimalt ingripande vilket bland annat innebär handplockade druvor, naturlig jäst samt minsta möjliga effektiva tillsats av svavel. Vinet lagras på lufttorkade amerikanska ekfat i totalt 15 månader varav 15 procent i ny ek.

Den långa smaken är full av mörka frukter med toner av läder, lakrits, kaffe och anis.

Pris: 395 kronor
Artikelnummer: 9293501
Lanseringsdatum: 12 oktober
Antal flaskor: 1 800

E. Guigal Crozes Hermitage Blanc 2019

Crozes-Hermitage Blanc kommer från appellationen Crozes Hermitage i norra Rhône med kalkrik lerjord samt sandigt grus. Druvblandningen består av 95 procent Marsanne samt 5 procent Roussanne. Vinet vinifieras i temperaturkontrollerade tankar och lagras 12 månader på ekfat. Crozes-Hermitage Blanc är ett ursprungstypiskt smakrikt vin med låg syra i rund välbalanserad stil.

Doften och smaken är rik med toner av vita blommor, havtornsblom, akacia samt ek.

Pris: 219 kronor
Artikelnummer: 9617401