Exklusiva viner i tillfälliga sortimentet 1 mars: Vita vårviner på nyhetshyllan

Exklusiva viner i tillfälliga sortimentet 1 mars: Vita vårviner på nyhetshyllan

En Sauvignon Blanc från Nya Zeeland som har premiär i Sverige. Och en magnifik mogen magnum från La Chablisienne -Chablis 1er Cru Fourchaume 2015

Druvor från endast tre rader - Blank Canvas Sauvignon Blanc Abstract Three Rows 2019
Det är inte ovanligt med viner som hämtat alla druvor från en enskild vingård. Lite ovanligare är det om man valt ut druvorna från en speciell del, en odlingslott. Här kommer en sauvignon blanc från producenten Blank Canvas där man handplockat råvaran från endast tre noggrant valda rader av vinrankor som odlats utan bevattning, därav namnet Three Rows. Vi är på Nya Zeeland, närmare bestämt i distriktet Marlborough. Odlarna är familjen Holdaway och de har levererat druvorna till makarna Sophie Parker-Thomas och Matt Thomson som fått kultstatus för sina viner under namnet Blank Canvas. Mycket noggrant vinmakande i samklang med naturen låter terroiren tala och ger vin som hyllats för sin sofistikerade elegans.

Blank Canvas Sauvignon Blanc Abstract Three Rows 2019
269 kr | 750 ml | Nr 94637 | 600 flaskor

Ursprung Nya Zeeland, Marlborough
Druvor Sauvignon Blanc
Karaktär Rik och förförisk doft med inslag av svarta vinbär, vita blommor och mild parfym. Vinets syra genomstrålar hela smakpaletten och den fina fruktigheten dröjer kvar länge.
Passar till Eleganta rätter av fisk, skaldjur och ljust kött. Utmärkt till vegetariska rätter

Mogen klassisk Chablis från årgång 2015
Årgången 2015 är det ingen som glömmer i Chablis. En mycket varm sommar gav perfekt mognad åt druvorna. Allt var frid och fröjd tills en hagelstorm drog fram över odlingarna i september. Katastrofen var nära, men mycket gick att rädda och druvorna gav viner med fantastisk balans mellan syra och sötma. Slutet gott, allting gott – årgången får toppbetyg idag. Extra bra är den i händerna på ”Världens bästa kooperativ” La Chablisienne och ännu bättre när vinet kommer från 1er cruläget Fourchaume och har fått vila sig till perfekt mognad i pampig magnumbutelj. 360 flaskor släpps i Sverige 1 mars.

La Chablisienne Chablis 1er Cru Fourchaume 2015
799 kr | 1500 ml Magnum | Nr 92541 | 360 flaskor

Druvor Chardonnay
Karaktär Friskt och fruktigt vin med en härlig elegans och inslag av rött äpple, mogen citrus, örter och honung. Lång eftersmak med fin mognad.
Passar till Eleganta rätter av fisk och skaldjur.