Exklusiv lansering 3 november: Brännland förvandlar svenska äpplen till flytande guld

Konceptet är genialt – man gör must av smakrika svenska äpplen och koncentrerar den genom att frysa den och sedan jäsa den till ett smakrikt isvin. Brännland Iscider har gjort internationell succé – nu lanseras två av deras isviner, Apple Ice som minner om en tysk Auslese och en glögg som är varsamt kryddad med julens smaker.

Brännland Iscider grundades i Vännäsby utanför Umeå 2011. Deras vision var enkel men storslagen: Man ville skapa världens bästa dessertvin. Och råvaran skulle inte vara druvor utan svenska äpplen. För ingenstans i världen smakar de bättre än i Sverige. Långa, ljusa sommardagar och förhållandevis svala nätter ger en långsam mognad som laddar frukten med sötma, syra och komplexa smaker.

Brännland har redan nått internationell stjärnstatus med bland annat fem guldmedaljer i International Wine & Spirit Competition. Brännland blev första svenska vin att serveras på en Nobelmiddag, och man finns med på vinlistan hos trestjärniga Michelinrestauranger som engelska Fat Duck, Arzak i spanska San Sebastian och Hotel de Ville Crissier nära Lausanne.

Apple Ice – en fläkt av vår och sommar
Om Brännlands vanliga iscider kännetecknas av en lite mörkare höstton har Apple Ice ett ljusare anslag som ger känsla av vår och sommar. I årgång 2021 har det vidareutvecklats till ett elegant vin som är möjligt att njuta nu men som fått större potential för lagring.

Äppelsort: Mutsu
Alkoholhalt: 10%
Restsocker: 99 g/liter
Total syra: 12,9 g/liter
Karaktär: Kristallklart, gyllene vin med söt, frisk doft med inslag av citrus och mineral. Söt smak med fin balanserad syra och inslag av röda äpplen, citrus och honung.
Passar till: Serveras kyld (8–12 grader) som aperitif eller till ostron, lagrade ostar eller lätta, friska desserter.

Brännland Apple Ice 2021 | 219 kr | 750 ml | Nr 92649 | 1200 flaskor

Ember – en glögg för vuxna med finstämd smak av jul
Ember är en iscider av fyra olika äppelsorter som kompletterats med äppeldestillat från Tevsjö destilleri och varsamt smaksatts med naturliga juliga kryddor som kardemumma, kanel och kryddnejlika. Lika god att dricka väl kyld, gärna över is, som varm med mandlar och russin.

Äppelsorter: Mutsu, Belle de Boskoop, Gloster och Cox Orange
Alkoholhalt: 10,5%
Restsocker: 150 g/liter
Total syra: 10 g/liter
Karaktär: Stor, söt och kryddig doft av kanel, nejlika, anis, ingefära, kardemumma, muskot, vanilj och bergamott. Smaken är rund och harmonisk med balanserad sötma, fin syra och långt, kryddigt avslut.
Passar till: Som glögg med traditionella tillbehör, eller kyld på egen hand. Fungerar också utmärkt att nyttja som en del av en egg-nog eller i cocktails.

Brännland Ember Äppelglögg 2022 | 189 kr | 500 ml | Nr 10205 | 9000 flaskor